Namenlijst militairen Dantumadeel (Damwoude) algemeen begraafplaats

Op de Algemene Begraafplaats in Damwoude (in het deel van het voormalige Murmerwoude), gemeente Dantumadeel, liggen acht Oorlogsgraven van het Gemenebest.

Er ligt de bemanning van de Boston bommenwerper W8318:

Sebastian Bernard de Mier
Frank Jules George Miller
William Falconer Young

Op 17 mei 1942 vertrok vanaf vliegbasis RAF Bradwell Bay, de Boston Mk. III W8318 van het No. 418 Squadron RCAF met als missie: een bombardement op de Luftwaffe vliegbasis Leeuwarden. Het toestel werd boven het vliegveld geraakt door afweergeschut en stortte vervolgens neer in de buurt van Akkerwoude. In de crash kwamen drie van de vier bemanningsleden om het leven, zij liggen hier begraven. Het enige overlevende bemanningslid werd krijgsgevangen genomen door de Duitsers.

Tevens ligt er de bemanning van de Stirling bommenwerper BF505:

William Norman Forth
George Allen Hinshelwood
Frank Norman Robinson
Herbert Ward Sawkings
Wilbur Lewis Turner

Op 4 mei 1943 om 22.40 vertrok vanaf vliegbasis RAF Downham Market, de Stirling BF505 van het No. 218 Squadron RAF met als missie: een bombardement op de stad Dortmund in Duitsland. Het toestel was onderdeel van een formatie van 596 bommenwerpers, waaronder 255 Lancasters, 141 Halifaxen, 110 Wellingtons, 80 Stirlings en 10 Mosquito's. BF505 werd boven Nederland neergeschoten door de Duitse nachtjager Lt. Robert Denzil IV/NJG1 en stortte vervolgens om 1.07 in de nacht neer in het voormalige Murmerwoude. Vijf van de acht bemanningsleden kwamen om in de crash, zij liggen begraven op deze begraafplaats. De overige drie bemanningsleden werden krijgsgevangen genomen door de Duitsers. In totaal raakte 31 toestellen verloren tijdens deze missie. De schade aan het stadscentrum van Dortmund was groot.

voornaam - achternaam - rang en/of legeronderdeel - leeftijd

Sebastian Bernard de Mier, Flying Officer (Air Gnr.) RAF, 32 jaar