Spoorwegen
Spoorwegmaatschappijen in Nederland:
Personenvervoer:
-
Arriva Personenvervoer Nederland
-
Breng
-
Connexxion
-
Nederlandse Spoorwegen: NS Reizigers NS Internationaal (was voorheen, tot 15 juni 2014, NS Hispeed)
-
Keolis Nederland
-
Qbuzz
-
Thalys Nederland
-
Train Charter Services
Buitenlandse vervoerders actief in Nederland:
-
VIAS: Regional-Express Arnhem Centraal - Düsseldorf Hbf
-
DB Regio NRW: euregiobahn Enschede - Gronau en verder
-
NMBS (Roosendaal - Antwerpen en Maastricht - Luik)
-
Eurobahn (Venlo - Viersen - Monchengladbach - Düsseldorf)
-
Keolis (Hengelo - Oldenzaal - Osnabrück - Bielefeld)
-
Voor wat betreft het gebruik van de OV-chipkaart is er de voor de reiziger veel relevantere indeling:
-
Arriva Personenvervoer Nederland (m.u.v. Blauwnet) / Breng / VIAS (vier losse delen: westen, noorden, zuiden en oosten)
-
Blauwnet
-
Connexxion
-
Nederlandse Spoorwegen / NMBS
Op Nederlands grondgebied zijn er enkele spoorwegstations die uitsluitend door buitenlandse vervoerders worden bediend: station Enschede De Eschmarke en station Glanerbrug door lijn RB 51 en 64 van DB Regio NRW, voorts station Eijsden door de NMBS (dit laatste op basis van de concessie van NS, het Hoofdrailnet loopt tot dit station).
Overige lijnen waarop niet-NS vervoerders actief zijn (situatie sinds 11 december 2016):
VIAS (sinds 6 april 2017)
-
Düsseldorf - Arnhem
Arriva: Noordelijke Nevenlijnen:
-
Leeuwarden - Harlingen Haven
-
Leeuwarden - Stavoren
-
Leeuwarden - Groningen
-
Groningen - Roodeschool
-
Groningen - Delfzijl
-
Groningen - Veendam
-
Groningen - Bad Nieuweschans - Leer (Ostfriesl)
-
Apeldoorn - Zutphen
-
Zutphen - Winterswijk
-
Winterswijk - Arnhem (Arnhem) - Elst - Tiel
-
Zwolle - Emmen (rijdend onder de naam Vechtdallijnen)
-
Almelo - Hardenberg (rijdend onder de naam Vechtdallijnen)
-
Nijmegen - Venlo - Roermond (bekend onder de naam Maaslijn)
-
Maastricht Randwyck - Maastricht - Valkenburg - Heerlen (bekend onder de naam Heuvellandlijn)
-
Maastricht Randwyck - Maastricht - Sittard - Roermond
-
Sittard - Heerlen - Kerkrade
Breng
-
Arnhem - Doetinchem
Connexxion:
-
Amersfoort Centraal - Ede-Wageningen (rijdend onder de naam Valleilijn)
-
Arnhem - Doetinchem (rijdend onder de naam Breng)
Qbuzz
-
Dordrecht - Geldermalsen
Keolis: (per 10 december 2017)
-
Enschede - Zwolle
-
Zwolle - Kampen
-
Zutphen - Oldenzaal
-
Bielefeld - Hengelo
Goederenvervoer:
-
DB Cargo (sinds 1 maart 2016)
-
ERS Railways BV
-
Rotterdam Rail Feeding (RRF)
-
LTE Netherlands BV (LTE-NL)
-
Shunter Tractie (overgenomen door Alstom)
-
TrainServices
-
Independent Rail Partner
-
Rail Force One
-
HSL Netherlands B.V. (sinds 1 augustus 2018)
-
SBB Cargo Nederland (sinds 1 december 2019)
-
Buitenlandse vervoerders actief in Nederland:
-
Bentheimer Eisenbahn AG (BE)
-
Boxxpress (BOXX)
-
Lineas (tot 2017 B Logistics, NMBS Logistics)
-
Captrain Netherlands (voorheen SNCF FRET Benelux)
-
Cargill
-
CrossRail Benelux (voorheen Dillen & Le Jeune Cargo)
-
KombiRail Europe
-
PKP Cargo
-
Rail Transport Service (RTS)
-
Railtraxx
-
Rhein Cargo
-
Rurtalbahn Benelux (RTB)
-
SBB Cargo International
-
Kombi Verkehr (KV)
-
TX Logistik (alleen toelating)
Overig vervoer- en onderhoudsbedrijven:
-
BAM Infra Rail
-
Eurailscout Inspection & Analysis
-
Euro-Express Treincharter
-
Herik Rail
-
NS Onderhoud & Service
-
Railexperts
-
Railpromo (besloten personenvervoer)
-
Ricardo Rail
-
Schreck-Mieves
-
Spitzke Spoorbouw
-
Strukton Rail Equipment
-
VolkerRail
-
Voestalpine Railpro
-
Spoorwegstations in Nederland
Plaats - in gebruik genomen:
A
-
Aalten 1885
-
Abcoude 1843
-
Akkrum 1868
-
Alkmaar 1865
-
Alkmaar Noord 1980
-
Almelo 1865
-
Almelo De Riet 1926
-
Almere Buiten 1987
-
Almere Centrum 1987
-
Almere Muziekwijk 1987
-
Almere Oostvaarders 2004
-
Almere Parkwijk 1996
-
Almere Poort 2012
-
Alphen a/d Rijn 1878
-
Amersfoort Centraal 1902
-
Amersfoort Schothorst 1987
-
Amersfoort Vathorst 2006
-
Amsterdam Amstel 1939
-
Amsterdam ArenA (alleen bij evenementen) 1996
-
Amsterdam Bijlmer ArenA 1971
-
Amsterdam Centraal 1889
-
Amsterdam Holendrecht 2008
-
Amsterdam Lelylaan 1986
-
Amsterdam Muiderpoort 1896
-
Amsterdam RAI 1981
-
Amsterdam Science Park 2009
-
Amsterdam Sloterdijk 1983
-
Amsterdam Zuid 1978
-
Anna Paulowna 1865
-
Apeldoorn 1876
-
Apeldoorn De Maten 2006
-
Apeldoorn Osseveld 2006
-
Appingedam 1884
-
Arkel 1883
-
Arnemuiden 1872
-
Arnhem Centraal 1845
-
Arnhem Presikhaaf 1969
-
Arnhem Velperpoort 1953
-
Arnhem Zuid 2004
-
Assen 1870
B
-
Baarn 1874
-
Bad Nieuweschans 1868
-
Baflo 1893
-
Barendrecht 1872
-
Barneveld Centrum 1951
-
Barneveld Noord 1951
-
Barneveld Zuid 2015
-
Bedum 1884
-
Beek-Elsloo 1862
-
Beesd 1883
-
Beilen 1870
-
Bergen op Zoom 1863
-
Best 1866
-
Beverwijk 1867
-
Bilthoven 1863
-
Blerick 1868
-
Bloemendaal 1900
-
Bodegraven 1878
-
Borne 1865
-
Boskoop 1934
-
Boskoop Snijdelwijk 2017
-
Boven Hardinxveld 2012
-
Bovenkarspel Flora 1977
-
Bovenkarspel-Grootebroek 1885
-
Boxmeer 1883
-
Boxtel 1865
-
Breda 1855
-
Breda-Prinsenbeek 1988
-
Breukelen 1843
-
Brummen 1865
-
Buitenpost 1866
-
Bunde 1862
-
Bunnik 1972
-
Bussum Zuid 1966
C
-
Capelle Schollevaar 1981
-
Castricum 1867
-
Chevremont 1949
-
Coevorden 1905
-
Cuijk 1883
-
Culemborg 1868
D
-
Daarlerveen 1906
-
Dalen 1987
-
Dalfsen 1903
-
De Vink 1906
-
De Westereen 1885
-
Deinum 1863
-
Delden 1865
-
Delft 1847
-
Delft Campus 1970
-
Delfzijl 1884
-
Delfzijl West 1884
-
Den Dolder 1895
-
Den Haag Centraal 1973
-
Den Haag HS 1843
-
Den Haag Laan van NOI 1907
-
Den Haag Mariahoeve 1966
-
Den Haag Moerwijk 1996
-
Den Haag Ypenburg 2005
-
Den Helder 1865
-
Den Helder Zuid 1980
-
Deurne 1864
-
Deventer 1865
-
Deventer Colmschate 1989
-
Didam 1885
-
Diemen 1974
-
Diemen Zuid 1993
-
Dieren 1865
-
Doetinchem 1885
-
Doetinchem De Huet 1985
-
Dordrecht 1872
-
Dordrecht Stadspolders 1990
-
Dordrecht Zuid 1973
-
Driebergen-Zeist 1844
-
Driehuis 1957
-
Dronryp 1863
-
Dronten 2012
-
Duiven 1980
-
Duivendrecht 1993
E
-
Echt 1862
-
Ede Centrum 1902
-
Ede-Wageningen 1845
-
Eemshaven (alleen als de veerboot gaat) 2018
-
Eijsden 1861
-
Eindhoven Centraal 1866
-
Eindhoven Stadion (alleen bij evenementen) 1990
-
Eindhoven Strijp-S 1971
-
Elst 1879
-
Emmen 1905
-
Emmen Zuid 2011
-
Enkhuizen 1885
-
Enschede 1866
-
Enschede De Eschmarke 2001
-
Enschede Kennispark 1996
-
Enter
-
Ermelo 1882
-
Etten-Leur 1965
-
Eygelshoven 1949
-
Eygelshoven Markt 2007
F
-
Feanwâlden 1866
-
Franeker 1863
G
-
Gaanderen 2006
-
Geldermalsen 1868
-
Geldrop 1913
-
Geleen-Lutterade 1862
-
Geleen Oost 1893
-
Gilze-Rijen 1863
-
Glanerbrug 2001
-
Goes 1868
-
Goor 1865
-
Gorinchem 1883
-
Gouda 1855
-
Gouda Goverwelle 1993
-
Gramsbergen 1905
-
Grijpskerk 1866
-
Groningen1866
-
Groningen Europapark 2007
-
Groningen Noord 1884
-
Grou-Jirnsum 1868
H
-
Haarlem 1839
-
Haarlem Spaarnwoude 1998
-
Halfweg-Zwanenburg 2012
-
't Harde 1863
-
Hardenberg 1905
-
Harderwijk 1863
-
Hardinxveld Blauwe Zoom 2011
-
Hardinxveld-Giessendam 1957
-
Haren 1870
-
Harlingen 1863
-
Harlingen Haven 1863
-
Heemskerk 1969
-
Heemstede-Aerdenhout 1891
-
Heerenveen 1868
-
Heerenveen IJsstadion (alleen bij evenementen) 1975
-
Heerhugowaard 1865
-
Heerlen 1896
-
Heerlen Woonboulevard 2010
-
Heeze 1977
-
Heiloo 1867
-
Heino 1881
-
Hellendoorn
-
Helmond 1866
-
Helmond Brandevoort 2006
-
Helmond Brouwhuis 1987
-
Helmond 't Hout 1992
-
Hemmen-Dodewaard 1882
-
Hengelo 1865
-
Hengelo Gezondheidspark 2012
-
Hengelo Oost 1975
-
's-Hertogenbosch 1868
-
's-Hertogenbosch Oost 1987
-
Hillegom 2000
-
Hilversum 1874
-
Hilversum Media Park 1974
-
Hilversum Sportpark 1874
-
Hindeloopen 1885
-
Hoensbroek 1893
-
Hoevelaken 2012
-
Hollandsche Rading 1874
-
Holten 1888
-
Hoofddorp 1981
-
Hoogeveen 1870
-
Hoogezand-Sappemeer 1868
-
Hoogkarspel 1885
-
Hoorn 1883
-
Hoorn Kersenboogerd 1986
-
Horst-Sevenum 1866
-
Houten 1982
-
Houten Castellum 2001
-
Houthem-Sint Gerlach 1890
-
Hurdegaryp 1866
I
-
IJlst 1985
J
K
-
Kampen 1865
-
Kampen Zuid 2012
-
Kapelle-Biezelinge 1868
-
Kerkrade Centrum 1949
-
Kesteren 1882
-
Klarenbeek 1882
-
Klimmen-Ransdaal 1915
-
Koog aan de Zaan 1869
-
Koudum-Molkwerum 1885
-
Krabbendijke 1868
-
Krommenie-Assendelft 2008
-
Kropswolde 1868
-
Kruiningen-Yerseke 1868
L
-
Lage Zwaluwe 1883
-
Landgraaf 1896
-
Lansingerland-Zoetermeer 2018
-
Leerdam 1883
-
Leeuwarden 1863
-
Leeuwarden Camminghaburen 1991
-
Leiden Centraal 1843
-
Leiden Lammenschans 1961
-
Lelystad Centrum 1988
-
Lichtenvoorde-Groenlo 1878
-
Lochem 1865
-
Loppersum 1884
-
Lunteren 1951
M
-
Maarheeze 2010
-
Maarn 1845
-
Maarssen 1843
-
Maastricht 1883
-
Maastricht Noord 2013
-
Maastricht Randwyck 1987
-
Mantgum 1973
-
Mariënberg 1905
-
Martenshoek 1905
-
Meerssen 1853
-
Meppel 1867
-
Middelburg 1872
-
Mook Molenhoek 2009
-
N
-
Naarden-Bussum 1874
-
Nieuw Amsterdam 1905
-
Nieuw Vennep 1981
-
Nieuwerkerk a/d IJssel 1971
-
Nijkerk 1863
-
Nijmegen 1987
-
Nijmegen Dukenburg 1973
-
Nijmegen Goffert 2014
-
Nijmegen Heyendaal 1972
-
Nijmegen Lent 2002
-
Nijverdal 1881
-
Nunspeet 1863
-
Nuth 1893
O
-
Obdam 1898
-
Oisterwijk 1865
-
Oldenzaal 1865
-
Olst 1866
-
Ommen 1903
-
Oosterbeek 1845
-
Opheusden 1898
-
Oss 1881
-
Oss West 1981
-
Oudenbosch 1854
-
Overveen 1881
P
-
Purmerend 1884
-
Purmerend Overwhere 1971
-
Purmerend Weidevenne 2007
-
Putten 1863
Q
R
-
Raalte 1881
-
Ravenstein 1881
-
Reuver 1862
-
Rheden 1952
-
Rhenen 1981
-
Rijssen 1888
-
Rijswijk 1965
-
Rilland-Bath 1872
-
Roermond 1865
-
Roodeschool 2018
-
Roosendaal 1854
-
Rosmalen 1981
-
Rotterdam Alexander 1968
-
Rotterdam Blaak 1877
-
Rotterdam Centraal 1957
-
Rotterdam Lombardijen 1964
-
Rotterdam Noord 1953
-
Rotterdam Stadion (alleen bij evenementen) 1937
-
Rotterdam Zuid 1877
-
Ruurlo 1878
S
-
Santpoort Noord 1957
-
Santpoort Zuid 1867
-
Sassenheim 2011
-
Sauwerd 1884
-
Schagen 1865
-
Scheemda 1868
-
Schiedam Centrum 1847
-
Schin op Geul 1853
-
Schinnen 1896
-
Schiphol Airport 1978
-
Sittard 1862
-
Sliedrecht 1885
-
Sliedrecht Baanhoek 2011
-
Sneek 1883
-
Sneek Noord 1973
-
Soest 1898
-
Soest Zuid 1898
-
Soestdijk 1898
-
Spaubeek 1896
-
Stavoren 1885
-
Stedum 1884
-
Steenwijk 1868
-
Susteren 1862
-
Swalmen 1862
T
-
Tegelen 1865
-
Terborg 1885
-
Tiel 1882
-
Tiel Passewaaij 2007
-
Tilburg 1863
-
Tilburg Reeshof 2003
-
Tilburg Universiteit 1969
-
Twello 2006
U
-
Uitgeest 1867
-
Uithuizen 1893
-
Uithuizermeeden 1893
-
Usquert 1893
-
Utrecht Centraal 1843
-
Utrecht Leidsche Rijn 2013
-
Utrecht Lunetten 1980
-
Utrecht Maliebaan (alleen als het Spoorwegmuseum open is) 2005
-
Utrecht Overvecht 1968
-
Utrecht Terwijde 2003
-
Utrecht Vaartsche Rijn 2016
-
Utrecht Zuilen 2007
V
-
Valkenburg 1853
-
Varsseveld 1885
-
Veendam 2011
-
Veenendaal Centrum 1981
-
Veenendaal-De Klomp 1845
-
Veenendaal West 1981
-
Velp 1865
-
Venlo 1865
-
Venray 1883
-
Vierlingsbeek 1882
-
Vleuten 1881
-
Vlissingen 1873
-
Vlissingen Souburg 1986
-
Voerendaal 1915
-
Voorburg 1870
-
Voorhout 1997
-
Voorschoten 1969
-
Voorst-Empe 2006
-
Vorden 1878
-
Vriezenveen 1906
-
Vroomshoop 1906
-
Vught 1868
-
W
-
Waddinxveen
-
Waddinxveen Noord
-
Weener
-
Weert
-
Weesp
-
Wierden
-
Wijchen
-
Wijhe
-
Winschoten
-
Winsum
-
Winterswijk
-
Wolvega
-
Workum
-
Wormerveer
X
Y
Z
-
Zaandam 1869
-
Zaandam Kogerveld 1989
-
Zaandijk Zaanse Schans 1869
-
Zaltbommel 1869
-
Zandvoort aan Zee 1908
-
Zetten-Andelst 1882
-
Zevenaar 1856
-
Zevenbergen 1854
-
Zoetermeer 1973
-
Zoetermeer Oost 1965
-
Zuidbroek 1868
-
Zuidhorn 1866
-
Zutphen 1865
-
Zwijndrecht 1972
-
Zwolle 1864
-
Zwolle Stadshagen 2019
Spoorwegmaatschappij - Reizigers of Goederen - Opgericht in:
Abellio Reizigers 2008
Arriva Reizigers 1998
Breng Reizigers 2011
Connexxion Reizigers 1999
NS Reizigers en goederen 1938
NS Reizigers Reizigers 1995
NS Highspeed Reizigers 2007
NS International Reizigers 2014
Keolis Nederland Reizigers 1999
Qbuzz Reizigers 2008
Thalys Nederland Reizigers 1996
Blauwnet Reizigers 2017
DB Regio Reizigers 1999
Bentheimer Eisenbahn Goederen 1895
Captrain Netherlands Goederen 2007
Crossrail Benelux Goederen 2000
DB Cargo Nederland Goederen 2016
Duisport Rail Goederen 2001
ERS Railways Goederen 1994
KombiRail Europe Goederen 2008
LTE Netherlands Goederen 2013
Lineas Goederen 2011
Oude Spoorwegmaatschappijen:
Reizigers of goederen: In gebruik van – tot
Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM of HSM) Reizigers 1837-1938
Rijn-Spoorweg (RS) Reizigers 1838-1848
Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij (NRS) Reizigers 1848-1890
Aken-Maastrichtsche Spoorweg-Maatschappij (AM) Reizigers 1848-1898
Société Anonyme des chemins de fer d’Anvers à Rotterdam (AR) Reizigers 1855-1880
Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij (NCS) Reizigers 1860-1934
Spoorweg-Maatschappij Almelo – Salzbergen (AS) Reizigers1862-1925
Nijmeegsche Spoorwegmaatschappij (NSM) Reizigers 1863-1923
Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS) Reizigers 1863-1938
Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij (NBDS) Reizigers 1869-1925
Nederlandsche Zuid-Ooster Spoorweg-Maatschappij (NZOS) Reizigers 1872-1892
Nederlandsch-Westfaalsche Spoorweg-Maatschappij (NWS) Reizigers 1872-1926
Spoorweg-Maatschappij Leiden – Woerden (LW) Reizigers 1875-1899
Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij (GOLS) Reizigers 1881-1920
Koninklijke Nederlandsche Locaalspoorweg-Maatschappij (KNLS) Reizigers 1881-1920
Locaalspoorwegmaatschappij Hollands Noorderkwartier (HN) Reizigers 1884-1935
Nederlandsch-Zuid-Afrikaansche Spoorwegmaatschappij (NZASM) Reizigers 1884-1910
Lokaalspoorwegmaatschappij Enschede – Oldenzaal (EO) Reizigers 1887-1920
Groninger Locaalspoorweg-Maatschappij (GLS) Reizigers 1887-1936
Nederlandsche Zuider-Spoorwegmaatschappij (NZS) Reizigers 1891-1899
De Veluwe Reizigers 1896-1935
Utrechtse Lokaalspoorweg Maatschappij (ULM) Reizigers 1896-1935
Haarlem-Zandvoort Spoorweg Maatschappij (HZSM) Reizigers 1898-1936
Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij (NFLS) Reizigers 1899-1935
Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij (NOLS) Reizigers 1899-1938
Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij (ZHESM) Reizigers 1900-1923
Nederlandsche Buurtspoorweg-Maatschappij (NBM) Reizigers 1900-1927
De Locaal Spoorweg Maatschappij Dinxperlo – Varsseveld (DV) Reizigers 1901-1935
Spoorweg-Maatschappij De Zuider Kogge (ZK) Reizigers 1903-1936
Ahaus-Enscheder Eisenbahn (AEE) Reizigers 1903-1928
Locaalspoorweg-Maatschappij Neede – Hellendoorn (NH) Reizigers 1904-1935
Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij Deventer – Ommen (OLDO) Reizigers 1910-1935
Spoorlijn Station – Dorp-Noordscharwoude (SSDN) Reizigers 1912-1972
N.V. Gronings-Drentsche Spoorwegmaatschappij Stadskanaal-Ter Apel-Rijksgrens (STAR) Reizigers 1914-1959
N.V. Woldjerspoorweg en Stoomtramwegen in Midden en Noordelijk Groningen (WESTIG) Reizigers 1923-1940
Lovers Rail (LR) Reizigers 1996-1999
Euro-Express Treincharter (EECT) (Alpen Expres, De SkiTrein, Autoslaaptrein en Bedevaartstreinen) Reizigers 1996-2015
Veolia Transport Nederland Reizigers1997-2016
ACTS Nederland BV (ACTS)Goederen 1998-2010
Oostnet Rail (opgegaan in Connexxion / Syntus) Reizigers 1998-1999
Shortlines (SL) Goederen 1998-2004
NoordNed (NN) Reizigers 1999-2006
Rail4chem Benelux BV (R4C)Goederen2004-2009
Veolia Cargo Nederland BV (onderdeel van Veolia Transport) (VCN)Goederen2006-2009
ITL Benelux (ITL)Goederen2007-2009
High Speed Alliance (CV)Goederen2007-2014
Husa Transportation Railway Service (voorheen ACTS Nederland BV)Goederen2010-2014
LOCON BeneluxGoederen2010-2017
HSL Logistik BeneluxGoederen2010-2017
SyntusReizigers2010-2020
In Nederland is de netlengte van de spoorwegen (totale lengte van de spoorlijnen) 3434 km. Driekwart hiervan is geëlektrificeerd en driekwart is meersporig. De totale spoorlengte bedroeg in 2016 7219 km. Spoorwegemplacementen en dergelijke zijn niet meegerekend.
Al het openbare spoor in Nederland is normaalspoor, alleen bij industrie en in pretparken wordt incidenteel smalspoor gebruikt. De openbare spoorinfrastructuur in Nederland (hoofdspoorwegen) wordt sinds 2003 namens de overheid beheerd door ProRail. ProRail legt nieuwe spoorlijnen aan of uitbreidingen en wijzigingen van bestaande spoorlijnen. Bij grote wijzigingen is daarvoor een tracébesluit nodig van de minister van Infrastructuur en Milieu. Dat ministerie is ook de financier van ProRail voor het beheer en onderhoud.
De eerste trein in Nederland reed op 20 september 1839 van Amsterdam naar Haarlem, het eerste deeltraject van de "Oude Lijn", de spoorlijn tussen Amsterdam en Rotterdam (aanleg tussen 1839 en 1847). De aanleg en exploitatie geschiedde door de particuliere Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM).
De tweede spoorlijn in Nederland begon zijn geschiedenis op 28 december 1843, de Rhijnspoorweg tussen Amsterdam en Utrecht, het eerste deeltraject van de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij (NRS), in 1845 verlengd naar Arnhem en in 1856 naar Duitsland. Deze lijnen werden aanvankelijk aangelegd in breedspoor, om enkele jaren later omgebouwd te worden naar normaalspoor om aan te kunnen sluiten op het Duitse spoornet.
In het zuiden van Nederland werden de eerste grensoverschrijdende lijnen aangelegd door buitenlandse maatschappijen, als verlengingen van de spoornetten in die landen. In 1853 werd de spoorlijn Aken – Maastricht geopend, de eerste verbinding met Duitsland en derde spoorlijn van Nederland; in 1854 volgde de lijn Antwerpen – Roosendaal over de Belgische grens.
Vanaf 1863 kwamen ook de Centraalspoorweg van de Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij (NCS) alsmede de eerste lijnen van de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS) in exploitatie. Dit waren de belangrijkste spoorwegmaatschappijen in Nederland. Daarnaast werden door diverse kleinere spoorwegmaatschappijen spoorlijnen aangelegd.
Vanaf 1860 ging de staat zelf spoorlijnen aanleggen, er werden tien staatslijnen aangelegd aangeduid met de letters A tot en met K, behalve J.
De eerste elektrische spoorlijn in Nederland was de Hofpleinlijn. Op 1 oktober 1908 als elektrische lijn in gebruik genomen en geëxploiteerd door de Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij (ZHESM). Vanaf 1927 werd de Oude Lijn elektrisch bereden.
Vanaf de jaren dertig werden vele minder drukke lijnen gesloten. Op lijnen die in bedrijf bleven werd tot in de jaren vijftig de stoomtractie door dieseltreinen of elektrische treinen vervangen. De meeste bestaande spoorlijnen werden, uitgezonderd enkele grenstrajecten, vanaf 1938 geëxploiteerd door de N.V. Nederlandse Spoorwegen (NS). Dit bleef zo tot de reorganisatie van 1995.
Het grootste deel van de Nederlandse spoorlijnen is geëlektrificeerd met 1500 V gelijkspanning. Twee spoorlijnen, de Betuweroute en de HSL-Zuid, zijn geëlektrificeerd met 25.000 V 50 Hz wisselspanning.
Een aantal lijnen in het noorden en oosten van het land, en enkele goederenlijnen in het zuiden, zijn niet geëlektrificeerd, hier wordt de treindienst uitgevoerd met dieseltreinen.
In Nederland rijden treinen bij meersporigheid in de regel rechts. Hiervan kan worden afgeweken bij stremmingen, maar er zijn ook baanvakken waar in de regel links wordt gereden:
Op de grensbaanvakken met België wordt net als in België zelf links gereden (Roosendaal – Essen en Maastricht – Visé).
Op de twee noordelijke sporen van het viersporige baanvak tussen Utrecht Centraal en Blauwkapel Oost Aansluiting wordt door intercity's uit praktische overwegingen links gereden. Doorgaande treinen tussen Amersfoort Centraal en Gouda (die kopmaken in Utrecht Centraal) kruisen elkaar nabij Blauwkapel door middel van een fly-over zodat ze elkaar niet hoeven te kruisen bij Utrecht Centraal.
Op de hogesnelheidslijn Schiphol – Antwerpen, bekend als "HSL-Zuid", wordt tussen de stations Rotterdam Lombardijen en Barendrecht gewisseld tussen rechts rijden ten noorden en links rijden ten zuiden daarvan. Daartoe is er een fly-over voor het HSL-spoor voor treinen in noordelijke richting die niet alleen over het HSL-spoor voor treinen in zuidelijke richting heen gaat, maar ook over de sporen van de spoorlijn Rotterdam – Dordrecht, bekend als "Staatslijn I", om daar vervolgens op aan te sluiten. Voor de treinen uit Breda die in noordelijke richting het HSL-spoor opgaan (zie treindiensten HSL) is er ten noorden van Breda-Prinsenbeek een fly-over over de sporen in tegenrichting van beide lijnen, waarbij de trein overgaat van rechts naar links rijden.
Bij sommige passeersporen op enkelsporige trajecten wordt links gereden, zoals bij de stations Aalten, Delden, Anna Paulowna en Hurdegaryp. Deze keus kan, zoals bij Hurdegaryp, verband houden met de ligging van het overpad (met spoorbomen) naar het perron.
Voorheen, toen wissels nog niet automatisch werden omgelegd, werd er om beurten links en rechts gereden op de passeersporen. Voordeel daarvan was dat wanneer de beide treinen de parallelle sporen opreden de wisselstanden gebruikt konden worden van het wegrijden de vorige keer, zodat de wissels half zo vaak moesten worden omgelegd.
Op de meeste trajecten met personenvervoer wordt in beide richtingen minstens een halfuursdienst gereden (soms minder in het weekend).
Baanvakken met doordeweeks, ook overdag, een lagere frequentie dan een halfuursdienst
Winschoten – Bad Nieuweschans: één keer per uur
Sneek – Stavoren: één per uur
Utrecht Centraal – Utrecht Maliebaan: één per uur, alleen tijdens openingstijden Spoorwegmuseum
Almelo – Hardenberg: Na de ochtendspits tot begin van de middag één keer per uur
Baanvakken waar op kleinere stations doordeweeks overdag een uurdienst geldt
Zwolle – Emmen (stations Gramsbergen en Dalen)
Baanvakken met doordeweeks 's avonds een lagere frequentie dan een halfuursdienst
Sauwerd – Roodeschool: één per uur
Sauwerd – Delfzijl: één per uur
Zuidbroek – Bad Nieuweschans: één per uur
Zuidbroek – Veendam: één per uur
Leeuwarden – Groningen: één per uur
Leeuwarden – Harlingen: één per uur
Leeuwarden – Sneek: één per uur
Almelo – Mariënberg: één per uur
Heerhugowaard – Hoorn: één per uur
Winterswijk – Zutphen: één per uur
Tiel – Elst: één per uur
Bovendien zijn er diverse baanvakken waar op kleinere stations doordeweeks 's avonds een uurdienst geldt.
Baanvakken met een zeer beperkt aantal treinen
Den Haag HS – Voorburg: nachtnettreinen in de donderdag- en vrijdagnacht (Den Haag HS – Gouda)
Amsterdam Bijlmer Arena – Diemen Zuid: alternatieve route bij werkzaamheden rond Amsterdam Zuid
Baanvakken met veel treinen
N.B.: Het gaat er hier om hoe vaak een traject bereden wordt, niet om hoe vaak een reiziger van het eerste naar het tweede genoemde station kan reizen.
Op heel wat trajecten wordt meer dan een halfuursdienst gereden, vaak elk half uur een Intercity en een stoptrein, of meer. De baanvakken (tussen twee stations) met, doordeweeks overdag, een frequentie van minstens tien passagierstreinen per uur per richting, uitgezonderd leeg materieel, zijn:
Amsterdam Centraal – Amsterdam Sloterdijk: 27 treinen per uur (verdeeld over drie baanvakken)
Schiphol – Hoofddorp: 19 treinen per uur
Amsterdam Muiderpoort – Amsterdam Centraal: 18 treinen per uur
Utrecht Centraal – Utrecht Vaartsche Rijn: 16 treinen per uur
Rotterdam Centraal – Barendrecht: 15 treinen per uur
Utrecht Centraal – Woerden: 14 treinen per uur
Utrecht Centraal – Utrecht Overvecht: 14 treinen per uur
Amsterdam RAI – Schiphol: 14 treinen per uur
Gouda – Gouda Goverwelle: 14 treinen per uur
Utrecht Centraal – Breukelen – Amsterdam Bijlmer ArenA: 14 treinen per uur
Leiden (– Warmond): 14 treinen per uur
Almere Centrum – Almere Muziekwijk (– Hollandse brug): 12 treinen per uur
Boxtel – Eindhoven: 12 treinen per uur
Den Haag Laan van NOI – Leiden: 12 treinen per uur
Woerden – Gouda Goverwelle: 12 treinen per uur
Amsterdam Sloterdijk – Zaandam: 12 treinen per uur
Den Haag HS – Rotterdam Centraal: 12 treinen per uur
Amsterdam Sloterdijk – Amsterdam Lelylaan – Schiphol: 11 treinen per uur
Arnhem Centraal – Elst: 11 treinen per uur
Utrecht Vaartsche Rijn – Geldermalsen: 10 treinen per uur
Barendrecht – Dordrecht: 10 treinen per uur
Hilversum – Naarden-Bussum: 10 treinen per uur
Elst – Nijmegen: 10 treinen per uur
Utrecht Overvecht – Den Dolder: 10 treinen per uur
Amsterdam RAI – Weesp (– Hollandse brug): 10 treinen per uur
Opmerkelijk is, dat enkele van deze drukst bereden baanvakken van Nederland slechts tweesporig zijn: Woerden – Gouda Goverwelle, Rijswijk – Schiedam Centrum, Hilversum – Naarden-Bussum, Amsterdam RAI – Weesp – Almere Oostvaarders en Arnhem Centraal – Elst.
Nederland kent 13 grensovergangen voor internationaal treinverkeer.
Grensbaanvakken worden gekenmerkt door verschillende beveiligings- en bovenleidingssystemen aan weerszijden van de grens. Dit brengt beperkingen met zich mee voor internationaal treinverkeer. Grensoverschrijdend treinverkeer dient te beschikken over beide soorten beveiligings- en bovenleidingssystemen.
Voormalig treinstations:
Drenthe
-
Anderen
-
Buinen
-
Dalerveen
-
Drouwen
-
Echten
-
Eext
-
Exloo
-
Gasselte
-
Gasselternijveen
-
Gieten
-
Hooghalen
-
Koekange
-
Nijeveen
-
Oranjekanaal
-
Oudemolen
-
Rolde
-
Ruinerwold
-
Tweede Dwarsdiep
-
Valthe
-
Vries-Zuidlaren
-
Weerdinge
-
Wijster
-
Zandberg
-
Zuidbarge
De Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij (NOLS) was een spoorwegonderneming in het noordoosten van Nederland, opgericht in 1899. De NOLS legde de spoorlijn aan van Zwolle via Mariënberg, Coevorden, Emmen, Gasselternijveen, Stadskanaal, Zuidbroek naar Delfzijl, met aftakkingen van Mariënberg naar Almelo, van Coevorden naar de Duitse grens bij Laarwald en van Gasselternijveen naar Assen, en was hier tot 1938 eigenaar van. Het netwerk bestond uit de volgende spoorlijnen:
-
Spoorlijn Stadskanaal - Zuidbroek
-
Spoorlijn Zuidbroek - Delfzijl
-
Spoorlijn Zwolle - Stadskanaal
-
Spoorlijn Gasselternijveen - Assen
-
Spoorlijn Mariënberg - Almelo
Friesland
-
Anjum
-
Sint Annaparochie
-
Beers
-
Blija
-
Bozum
-
Britsum
-
Cornjum
-
Dokkum-Aalsum
-
Dongjum
-
Ferwerd
-
Finkum
-
Franeker Halte
-
Hallum
-
Hantum
-
Hijum
-
Holwerd
-
Idaard-Roordahuizum
-
Sint Jacobiparochie
-
Jellum-Boxum
-
Jelsum
-
Jorwerd
-
Koetille
-
Koudeweg
-
Langhuisterweg
-
Leeuwarden Halte
-
Leeuwarden Achter de Hoven
-
Marrum-Westernijkerk
-
Metslawier
-
Midlum-Herbaijum
-
Minnertsga
-
Morra-Lioessens
-
Oosterbierum
-
Ouddeel
-
Oudega
-
Oudeschoot
-
Peperga
-
Scharnegoutum
-
Sexbierum-Pietersbierum
-
Stiens
-
Stobbegat
-
Ternaard
-
Tietjerk
-
Tzummarum
-
Veenklooster-Twijzel
-
Vrouwbuurtstermolen
-
Vrouwenparochie
-
Warns
-
Wieuwerd
-
Wildpad
-
Wirdum
-
Wijnaldum
De Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij (NFLS) werd opgericht op 31 mei 1899 te Leeuwarden.
Deze maatschappij legde normaalsporige lokaalspoorlijnen aan ten noorden van de Friese hoofdstad. Vanuit Leeuwarden liep er een lijn naar Stiens, waar deze zich splitste in een oostelijke en westelijke tak.
Na de splitsing in Stiens ging de westelijke tak via onder andere Sint Annaparochie en Tzummarum naar Harlingen met een zijtak naar Franeker (zie spoorlijn Stiens - Harlingen en spoorlijn Tzummarum - Franeker). De oostelijke tak (het 'Dokkumer lokaaltje') ging na Stiens verder in de richting van onder andere Ferwerd, Ternaard, Dokkum-Aalsum en het eindpunt Metslawier en Anjum.
De NFLS was in haar verzorgingsgebied een directe concurrent van de Nederlandsche Tramweg Maatschappij, die normaalsporige tramlijnen bouwde en exploiteerde in geheel Friesland.
Openstelling
-
22 april 1901: Leeuwarden – Ferwerd
-
2 oktober 1901: Ferwerd – Metslawier
-
2 december 1902: Stiens – Tzummarum
-
1 oktober 1903: Tzummarum – Franeker Halte en Tzummarum – Midlum-Herbaijum
-
2 mei 1904: Midlum-Herbaijum – Harlingen SS
-
24 augustus 1913 Metslawier – Anjum
De exploitatie, die aanvankelijk door de NFLS zelf werd uitgevoerd, werd vanaf 1 december 1905 overgenomen door de HSM.
Sluiting
Op 1 januari 1935 werd de NFLS door de Staat genationaliseerd en gingen de lijnen over naar de Nederlandse Spoorwegen (NS).
Vervolgens vond er sluiting (en gedeeltelijk heropening) van lijngedeelten plaats:
-
8 oktober 1933: sluiting Tzummarum – Franeker, daarna opbraak
-
15 mei 1935: sluiting Tzummarum – Harlingen voor reizigersvervoer
-
15 mei 1935: sluiting Dokkum-Aalsum – Anjum, daarna opbraak
-
15 mei 1936: sluiting Stiens – Tzummarum voor reizigersvervoer
-
1 juli 1936: sluiting Leeuwarden – Dokkum-Aalsum voor reizigersvervoer
-
11 januari 1938: sluiting Midlum-Herbaijum – Harlingen voor goederenvervoer, daarna opbraak
-
28 mei 1940: heropening Leeuwarden – Dokkum-Aalsum voor reizigersvervoer
-
28 mei 1940: heropening Stiens – Tzummarum voor reizigersvervoer
-
1 december 1940: sluiting Leeuwarden – Dokkum-Aalsum voor reizigersvervoer
-
1 december 1940: sluiting Stiens – Tzummarum voor reizigersvervoer
-
30 oktober 1942: sluiting Tzummarum – Midlum-Herbaijum voor goederenvervoer, daarna opbraak
-
7 december 1961: sluiting Minnertsga – Tzummarum voor goederenvervoer, daarna opbraak
-
4 mei 1966: sluiting Mooie Paal aansluiting – Berlikum (vroegere NTM-tramlijn) voor goederenvervoer, daarna opbraak
-
27 september 1971: sluiting Stiens – Minnertsga voor goederenvervoer
-
1973: sluiting Holwerd – Dokkum-Aalsum voor goederenvervoer
-
1975: sluiting Stiens – Holwerd voor goederenvervoer
-
1978: opbraak Holwerd – Dokkum-Aalsum
-
1980: opbraak Stiens – Holwerd
-
1980: opbraak Stiens – Minnertsga
-
1995: sluiting Leeuwarden – Stiens voor goederenvervoer
-
1997: laatste rit Leeuwarden – Stiens
-
2006: opbraak van eerste deel Leeuwarden – Stiens, de sporen op het industrieterrein nabij emplacement Leeuwarden
-
2011: opbraak van laatste gedeelte Vliegbasis-Jelsum-Stiens. Op enkele plaatsen zijn nog wat restanten te vinden. (onder andere Westeinde Leeuwarden;wandelpad tussen spoor)
Stations langs de NFLS
-
Leeuwarden Halte (1900)
-
Jelsum (1900)
-
Stiens (1900)
-
Finkum (1900)
-
Hijum (1900)
-
Hallum (1900)
-
Marrum-Westernijkerk (1900)
-
Ferwerd (1900)
-
Blija (1901)
-
Holwerd (1901)
-
Ternaard (1901)
-
Hantum (1901)
-
Dokkum-Aalsum (1901)
-
Metslawier (1909)
-
Morra-Lioessens (1909)
-
Anjum (1909)
-
Vrouwbuurtstermolen (1901)
-
Vrouwenparochie (1901)
-
Sint Annaparochie (1902)
-
Sint Jacobiparochie (1902)
-
Minnertsga (1902)
-
Tzummarum (1902)
-
Dongjum (1902)
-
Franeker Halte (1902)
-
Oosterbierum (1902)
-
Sexbierum-Pietersbierum (1902)
-
Wijnaldum (1902)
-
Midlum-Herbaijum (1902)
specificatie:
Lijn Leeuwarden – Meppel (Lijn A)
-
Peperga (1885)
Lijn Leeuwarden – Groningen (Lijn B
-
Achter de Hoven (2018)
-
Tietjerk (1865)
Lijn Leeuwarden – Stavoren
-
Beers (1895)
-
Jorwerd (1895)
-
Wieuwerd (1895)
-
Bozum (1883)
-
Scharnegoutum (1895)
-
Oudega (1885)
-
Nijhuizum (1895)
-
Warns (1895)
Groningen
-
Adorp
-
Ter Apel
-
Ter Apel-Rijksgrens
-
Ter Apelkanaal-Vetstukkemond
-
Bareveld
-
Bieleveldslaan
-
Breweelsterweg
-
Dingeweg
-
Eenrum
-
Eenum
-
Eerste Exloërmond
-
Engelbert
-
Farmsum
-
Froombosch
-
's Gravenschans
-
Harkstede-Scharmer
-
Heiligerlee
-
Hoogkerk-Vierverlaten
-
Den Horn
-
Kolham
-
Kostverloren
-
Leek
-
Leens
-
Leentjerweg
-
Meeden-Muntendam
-
Meedsterweg
-
Middelstum
-
Munnikenweg
-
Musselkanaal-Valthermond
-
Nieuw Buinen
-
Nieuw Scheemda-'t Waar
-
Nieuwolda
-
Noordbroek
-
Oosterwijtwerd
-
De Punt
-
Roodehaan
-
Schildwolde-Hellum
-
Scholte
-
Siddeburen
-
Slochteren
-
Stadskanaal Hoofdstation
-
Stadskanaal Oost
-
Stadskanaal Pekelderweg
-
Tjamsweer
-
Tjugchem-Meedhuizen
-
Uitwierde
-
Ulrum
-
Ulsda
-
Veendam
-
Visvliet
-
Wehe-Den Hoorn
-
Weiwerd
-
Westerbroek
-
Wildervank
-
Wolddijk
-
Wijgchelsheim
-
Zandberg
-
Zandelaan
-
Zoutkamp
-
Zuidbroek Dorp
De Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij (NOLS) was een spoorwegonderneming in het noordoosten van Nederland, opgericht in 1899. De NOLS legde de spoorlijn aan van Zwolle via Mariënberg, Coevorden, Emmen, Gasselternijveen, Stadskanaal, Zuidbroek naar Delfzijl, met aftakkingen van Mariënberg naar Almelo, van Coevorden naar de Duitse grens bij Laarwald en van Gasselternijveen naar Assen, en was hier tot 1938 eigenaar van. Het netwerk bestond uit de volgende spoorlijnen:
-
Spoorlijn Stadskanaal - Zuidbroek
-
Spoorlijn Zuidbroek - Delfzijl
-
Spoorlijn Zwolle - Stadskanaal
-
Spoorlijn Gasselternijveen - Assen
-
Spoorlijn Mariënberg - Almelo
De spoorlijn Groningen - Weiwerd of Woldjerspoorweg is de naam voor een spoorlijn in de Nederlandse provincie Groningen, die bestond van 1 juli 1929 tot 5 mei 1941 (opheffing reizigerstreinen) resp. 27 juli 1942 (opheffing goederentreinen).
De Groningsch-Drentsche Spoorwegmaatschappij Stadskanaal-Ter Apel-Rijksgrens (S.T.A.R.) is een voormalige spoorwegmaatschappij die in de jaren twintig van de twintigste eeuw een spoorlijn van Stadskanaal naar Ter Apel heeft aangelegd. De exploitatie werd uitegevoerd door de Staatsspoorwegen. In de jaren dertig werd het personenvervoer alweer gestaakt en in 1990 kwam ook een einde aan het goederenvervoer. Een gedeelte van de lijn wordt sinds 1994 als museumspoorlijn gebruikt door Stichting Stadskanaal Rail.
De Groninger Locaalspoorweg-Maatschappij (GLS) werd opgericht op 9 juli 1887 te Groningen en heeft bestaan tot 1 januari 1940. Deze maatschappij legde de spoorlijn Sauwerd - Roodeschool aan, die werd geopend op 16 augustus 1893. Deze lijn was een zijtak van de in 1884 geopende spoorlijn Groningen - Delfzijl van de Staatsspoorwegen.
Door de GLS werd ook de spoorlijn Winsum - Zoutkamp aangelegd, die een zijtak was van de eerste lijn. Deze werd geopend op 1 april 1922. In de statuten van de GLS was ook een verlenging opgenomen van de lijn Sauwerd - Roodeschool via Spijk naar Delfzijl, maar die is er nooit gekomen. Aandeelhouders (vooral de gemeenten langs de routes) konden kiezen voor "aandelen A" (Sauwerd - Roodeschool), "B" (Winsum - Zoutkamp) of "C" (Roodeschool - Delfzijl).
De exploitatie was in handen van de Staatsspoorwegen (SS), na 1917 de belangengemeenschap Nederlandsche Spoorwegen (NS), waarin de SS in 1938 formeel opging. Op 1 januari 1940 werd de GLS genaast door de NS.
De spoorlijn Winsum – Zoutkamp werd gesloten in 1942 en vervolgens opgebroken. Het reizigersvervoer was al in 1938 beëindigd, afgezien van een korte herleving in 1940. De lijn van Groningen via Sauwerd naar Roodeschool (voor goederen in 1978 en voor reizigers in 2018 verlengd naar de Eemshaven) is nog in gebruik als een der Noordelijke Nevenlijnen. De reizigersdienst wordt sinds 2005 geëxploiteerd door Arriva Personenvervoer Nederland.
Limburg
-
America
-
Baexem-Heythuysen
-
Belfeld
-
Bocholtz
-
Buggenum
-
Eijgelshoven
-
Eijs-Wittem
-
Gennep
-
Geulle
-
Gronsveld
-
Grubbenvorst
-
Haelen
-
Heer
-
Heumen
-
Heyerhoeven
-
Kelpen
-
Kerkrade Rolduc (Haanrade)
-
Spekholzerheide
-
Limmel
-
Linne
-
Lottum
-
Maarland
-
Maasbracht
-
Maastricht Boschpoort
-
Mariënwaard
-
Meerlo-Tienray
-
Melick-Herkenbosch
-
Mook-Middelaar
-
Nieuwstadt
-
Milsbeek
-
Oirlo-Castenraij
-
Ophoven (Sittard)
-
Oud Valkenburg
-
Rolduc Lokaal
-
Rothem
-
Simpelveld
-
Vaeshartelt
-
Venlo Oostsingel
-
Vlodrop
-
Vroenhof (Houthem)
-
Wijlre-Gulpen
Noord-Brabant
-
Aalst-Waalre
-
Acht
-
Alphen
-
Baardwijksche Steeg
-
Baarle-Nassau
-
Baarle-Nassau Grens
-
Batadorp
-
Beek
-
Berghem
-
Berkel-Enschot
-
Besoijensche Steeg
-
Beugen-Rijkevoort
-
Borkel en Schaft
-
Budel
-
Capelle Nieuwevaart
-
Capelle-Vrijhoeve
-
Dorst
-
Drunen-Heusden
-
Drunenschedijk
-
Eerde
-
Elshout
-
Esch
-
Etten Vosschendaalschestraat
-
Geertruidenberg
-
Geffen
-
Gestel
-
Haps
-
Heeze-Leende
-
Heidijk
-
Heihoek
-
Helenaveen
-
Helvoirt
-
Hoeven
-
Hooge Zwaluwe
-
Kruispunt Beugen (Hoog)
-
Kruispunt Beugen (Laag)
-
Kruisstraat
-
Kuiksche Heide
-
Langeweg
-
Leur
-
Liempde
-
Liesbosch
-
Linden-Katwijk
-
Maarheeze
-
Maashees-Smakt
-
Made en Drimmelen
-
Mill
-
Moerdijk AR
-
Moerdijk SS
-
Nemelaer
-
Nieuwkuijk
-
Nuenen-Tongelre
-
Nuland
-
Oeffelt
-
Olland
-
Orthen
-
Philipsdorp Zuid
-
Princenhage
-
Raamsdonk
-
Raamsdonksveer
-
Riel
-
Rosmalen Sprokkelbosch
-
Sambeek
-
Schijndel
-
Seppe
-
Sterkse
-
Tongelre
-
Uden
-
Udenhout
-
Valkenswaard
-
Veghel
-
Vlijmen
-
Vortum
-
Vrouwkensvaart
-
Vught-IJzeren Man
-
Vught West
-
Waalwijk
-
Waspik-'s-Gravenmoer
-
Woensdrecht
-
Woensel
-
Wouw
-
Zeeland
-
Zevenbergschenhoek
De Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij (NBDS) was een spoorwegonderneming en verzorgde het spoorvervoer tussen het Nederlandse Boxtel en het Duitse Wesel via Uden, Veghel, Gennep, Goch en Xanten. Deze spoorlijn stond in Nederland bekend als het "Duits Lijntje". Op 15 juli 1873 kon het traject van Boxtel naar Goch worden geopend. Op 1 juli 1878 kon het tweede deel van de lijn, het baanvak van Goch naar Wesel worden geopend. De totale lengte van de lijn was 92,7 kilometer, waarvan 52,7 kilometer op Nederlands gebied. Vanaf Büderich werd nog 8,2 kilometer spoorweg van de Köln-Mindener Eisenbahn bereden, een deel van de lijn van Venlo via Wesel naar Haltern, Münster en Hamburg.
Op 28 mei 1869 werd de Naamloze Vennootschap Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij (NBDS) opgericht. Het doel van de onderneming was het vervoer van goederen en personen op de spoorwegen Boxtel - Gennep - Goch - Wesel en Gennep - Kleve.
Noord-Holland
-
Aalsmeer
-
Aalsmeer Oost
-
Aalsmeerderweg
-
Abbekerk-Lambertschaag
-
Amstelveen
-
Amsterdam De Vlugtlaan
-
Amsterdam Haarlemmermeer
-
Amsterdam Koenenkade
-
Amsterdam Petroleumhaven
-
Amsterdam Weesperpoort
-
Amsterdam Westerdok
-
Amsterdam Willemspoort
-
Amsterdam Zaanstraat
-
Amsterdamseweg
-
Avenhorn
-
Beijnes
-
Bennebroekerweg
-
Benningbroek-Sijbekarspel
-
Blokker
-
Bobeldijk-Berkhout
-
Bovenkerk
-
Breezand
-
Broek op Langendijk
-
Broekerhaven
-
Diemerbrug
-
Driehuis-Westerveld
-
d'Eenhonderd Roe
-
Grintweg (Bussum-Hilversum)
-
Grootebroek Molenpad
-
Haarlem Bolwerk
-
Den Ham
-
Heerenstraat
-
Hembrug
-
Hoofddorp aan de Haarlemmermeerspoorlijnen
-
Kalfjeslaan
-
Kanaaldijk
-
Karselaan
-
Kattenburgerbrug
-
Kerkweg
-
Keverdijksche Weg
-
Kleverlaan
-
Koegras
-
Kraailooschenweg
-
Kruidbergerweg
-
Kwadijk-Edam
-
De Kwakel
-
Lageweg
-
Legmeerpolder
-
Leidsche Straat
-
Leimuiden
-
Lijnbaan
-
Lutjebroek
-
Mannepad
-
Medemblik
-
Middelie
-
Middelweg
-
Midwoud-Oostwoud
-
Nieuweweg
-
Nieuw Vennep aan de Haarlemmermeerspoorlijnen
-
Noord Scharwoude
-
Noorder IJdijk
-
Oosterdok
-
Oosthuizen
-
Oostpolder
-
Oostzaan
-
Opmeer-Spanbroek
-
Opperdoes
-
Opperdoes Oosteinde
-
Oudesluis
-
Overweg langs de Diemen
-
St. Pancras
-
Rijksstraatweg
-
Schagerbrug
-
Schagerwaard
-
Schardam
-
Schellinkhout
-
Schinkeldijk
-
Sint Anthoniedijk
-
Sloterdijk Zuid (ook: Sloterdijk)
-
Sloterweg Noord
-
Sloterweg Zuid
-
Spaarndammerdijk-Houthaven
-
Spierdijk
-
Twisk
-
Uithoorn
-
Velsen Hoogovens
-
Velsen-IJmuiden Oost
-
Velsen Zeeweg
-
Venhuizen
-
Venneperweg
-
Vijfhuizen
-
Vogelenzang-Bennebroek
-
't Weijver
-
Westerblokker
-
Westwoud
-
IJmuiden
-
IJmuiden Casembrootstraat
-
IJmuiden Julianakade
-
IJweg
-
Zwarte Weg
Overijssel
-
Aadorp
-
Baalder-Radewijk
-
Bannink
-
Bathmen
-
Beerze
-
Beltenweg
-
Bergentheim
-
Berkum
-
Boekelo
-
De Boerhaar
-
Boksbergerweg
-
Bovendorp
-
Broekheurne
-
Brucht
-
Colmschate
-
Colmschate Stopplaats
-
Crisman
-
Dalmsholte
-
Dedemsvaart
-
Deventer IJsselbrug West
-
Diepenheim
-
Diepenveen Oost
-
Diepenveen West
-
Dijkerhoek
-
Duurschestraat
-
Eikelhof
-
Elsenerbroek
-
Enschede-Noord
-
Enschede-Zuid
-
Enter
-
Esmark
-
Geerdijk
-
Goor West
-
Haaksbergen
-
De Haandrik
-
Haarle
-
Hellendoorn
-
Hengelo GOLS
-
Hengelose Bad- en Zweminrichting
-
Hengeloschestraat
-
Herculo
-
Herfte Veldhoek
-
Herxen
-
Hiethaar
-
Hoek
-
Hoenlo
-
IJsselbrug
-
Ittersum
-
Junne
-
Kampen Zuid
-
Laag Zuthem
-
Langkamp
-
Lemelerveld
-
Lonneker
-
Markelo
-
Marshoek-Emmen
-
Mastenbroek
-
Nijverdal West
-
Nijverdal Zuid
-
Notter
-
Oldenzaal EO
-
Oldenzaalschestraat
-
De Platvoet
-
Pleegste
-
Posthoorn
-
Puinweg
-
Rande
-
Rechteren
-
Roomweg
-
Staphorst
-
Sterkamp
-
Tuindorp-Nijverheid
-
Twekkelo
-
Usselo
-
Vilsteren
-
De Waarbeek
-
Wesepe
-
Westerhoeve
-
Wiene
-
Wijnvoorden
-
Willemsoord
-
Windesheim
-
Zenderen
-
Zoutindustrie-Bad Boekelo
-
Zuna
-
Zwolle Veerallee
De Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij of GOLS was een spoorwegmaatschappij die enkele lokaalspoorwegen tussen Gelderland en Overijssel beheerde. Oprichter was de Winterswijkse textielfabrikant Jan Willink, die in 1878 al de spoorweg Borken – Winterswijk – Zutphen aanlegde.
Op 9 augustus 1878 kwam de Lokaalspoorwegwet tot stand, waarmee aanleg van goedkopere lijnen mogelijk werd. De wet regelde namelijk een eenvoudiger beveiliging en een lagere asdruk. Baanwachterswoningen met bijbehorend personeel waren niet langer verplicht op lokaalspoorwegen, waarbij de maximale snelheid echter op 30 km/h werd gesteld.
De Twentse textielfabrikanten waren gebaat bij een spoorlijn Winterswijk – Groenlo – Eibergen – Neede – Haaksbergen – Hengelo / Enschede. Onderling werd een comité opgericht dat de komst van spoor naar Enschede moest bevorderen. Hoewel de fabrikanten felle concurrenten van elkaar waren, werkte men goed samen en werd veel tijd in de ontwikkeling gestoken. Deze lijn was opgezet om een goede verbinding met het Ruhrgebied te krijgen. In Winterswijk sloot de lijn aan op twee eerder aangelegde lijnen naar Duitsland.
Op 18 juni 1881 richtte Jan Willink de GOLS op. De GOLS zou twee hoofdlijnen gaan exploiteren, met twee zijlijnen.
-
Winterswijk – Neede – Boekelo – Hengelo
-
Boekelo – Enschede
-
-
Winterswijk – Doetinchem – Zevenaar
-
Doetinchem – Ruurlo – Neede
-
De lijnen Winterswijk – Hengelo en Ruurlo – Neede werden op 15 oktober 1884 geopend. De lijn Winterswijk – Zevenaar kwam al snel op losse schroeven te staan, omdat de textielfabrikanten aan deze lijn veel minder belang hechtten dan aan de andere lijnen. Uiteindelijk werd Winterswijk – Zevenaar op 15 juli 1885 geopend. Op 7 december 1885 kwam de verbinding tussen Boekelo en Enschede gereed. Het GOLS-netwerk was daarmee 131 kilometer lang.
Utrecht
-
Amersfoort Koppel
-
Amersfoort NCS
-
Amersfoort Staat
-
Amersfoort Vlasakkers
-
Amsterdamsche Straatweg
-
Baarn Buurtstation
-
Blauwkapel
-
Bloemendaalsche Weg
-
Bosch en Duin
-
Driebergen-Austerlitz
-
Groenekan Oost (Groenekanschedijk)
-
Groenekan West (Groenekanschedijk)
-
Groote Melmweg
-
De Haar
-
Harmelen
-
Heuvelsche Steeg (ook wel: Amerongen)
-
De Hoef
-
Hooglanderveen
-
Houtenschepad
-
Huis ter Heide
-
Jeremiebrug
-
Leusden
-
Liendert
-
Maarsbergen
-
Maartensdijk
-
Meerveldscheweg
-
Mereveldscheweg
-
Middenweg
-
Nieuwe Wetering
-
Nieuwersluis-Loenen
-
Mijdrecht
-
Oukooperdijk
-
De Paltz
-
Schalkwijk
-
Soestduinen
-
Utrecht Biltstraat
-
Utrecht Buurtstation
-
Utrecht Maliebaan
-
Utrecht SS
-
Vechtbrug
-
Vechten
-
Vinkeveen
-
Vreeland
-
Waardenburg
-
Waarder
-
Wilnis
-
Woudenberg-Scherpenzeel
-
Zeist
De Haarlemmermeerspoorlijnen zijn een netwerk van voormalige spoorlijnen in het gebied tussen Haarlem, Amsterdam, Utrecht en Leiden. In weerwil van de naam liepen ze niet allemaal door de Haarlemmermeerpolder. Er waren zes spoorlijnen:
-
Spoorlijn Aalsmeer - Haarlem (geopend op 3 augustus 1912)
-
Spoorlijn Hoofddorp - Leiden Heerensingel (geopend op 3 augustus 1912)
-
Spoorlijn Aalsmeer - Amsterdam Willemspark (geopend op 1 mei 1915)
-
Spoorlijn Aalsmeer - Nieuwersluis-Loenen (Aalsmeer - Uithoorn geopend op 1 juli 1914 en Uithoorn - Nieuwersluis-Loenen op 1 december 1915)
-
Spoorlijn Bovenkerk - Uithoorn (geopend op 1 mei 1915)
-
Spoorlijn Uithoorn - Alphen aan den Rijn (geopend op 1 augustus 1915) met een korte zijtak van Nieuwveen naar Ter Aar (geopend op 2 januari 1918)
Al deze lijnen zijn opgebroken, behalve het traject Amsterdam – Amstelveen – Bovenkerk, dat tussen 1975 en 1997 is geëlektrificeerd en wordt gebruikt door de Electrische Museumtramlijn Amsterdam.
De Nederlandsche Centraal-Spoorweg-Maatschappij (NCS) werd opgericht op 20 februari 1860 in Amsterdam, was vanaf 1876 gevestigd te Utrecht en werd op 23 mei 1934 ontbonden. Door de NCS werd de Centraalspoorweg Utrecht – Amersfoort – Zwolle – Kampen aangelegd.
Het lijngedeelte Utrecht – Amersfoort – Hattem werd geopend op 16 juli 1863. Hattem – Zwolle, met de overbrugging van de IJssel, volgde op 6 juni 1864. Het Kamperlijntje (Zwolle – Kampen) werd na vertraging door het onderlopen van de Mastenbroekerpolder op 10 mei 1865 in gebruik genomen.
Door de NCS werden ook enkele lokaalspoorwegen geopend in de provincie Utrecht, als zijtakken van de Centraalspoorweg: Den Dolder – Baarn op 27 juni 1898 en Bilthoven – Zeist op 29 augustus 1901. Vertrekpunt voor de lokaaltreinen in Utrecht was vanaf 1904 het Buurtstation, even ten noorden van het hoofdstation van de Nederlandsche Rhijnspoorweg Maatschappij (NRS) en hiervan gescheiden door de Leidse Rijn. Vanaf de verbouwing van het Utrechtse Centraal Station in 1936 had dit station 4 buurtsporen en werd het aparte Buurtstation overbodig. De sporen van het buurtstation werden doorgetrokken tot het Centraal Station. Tot in de jaren 1980 bleven de 'Buurtsporen' 1 t/m 4 nog als aparte kopsporen binnen het Centraal Station herkenbaar.
Ook de lokaalspoorlijn Ede – Barneveld – Nijkerk werd vanaf 1902-'03 door de NCS geëxploiteerd.
De NCS exploiteerde ook enkele stoomtramwegen: Nunspeet - Hattemerbroek (de Zuiderzeetramweg, geopend 1908-1914; eigendom NBM) en Zwolle – Zwartsluis – Blokzijl (geopend 1914; eigendom ZB (overgegaan in NWH) en de elektrische tramlijn Utrecht - Zeist (eigendom NBM).
In 1885 verkreeg de NRS de meerderheid van de aandelen van de NCS. In 1890 werd de NRS overgenomen door de Staat der Nederlanden. In 1919 werd de exploitatie van de NCS voortgezet door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen, die in 1917 een belangengemeenschap met de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM) was aangegaan. De NCS ging uiteindelijk in 1934 geheel op in de Nederlandse Spoorwegen.
Zeeland
-
St. Anthoniepolder
-
Axel
-
Baarland
-
Biggekerke
-
Bijsterweg
-
Borssele
-
Borssele Steiger
-
Borsselsche Dijk
-
Bosscheweg
-
Driewegen-Ovezande
-
Ellewoutsdijk
-
's-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerke
-
's Heer Abtskerke
-
's-Heer Arendskerke
-
's Heer Hendrikskinderen
-
's Heerenhoek
-
Heerenpolder
-
Heinkenszand
-
Hoedekenskerke
-
Hulst
-
IJzendijke
-
Kijkuit
-
Nieuwdorp
-
Nieuwe Kraaijertpolder
-
Noord Kraaijert
-
Oost Souburg
-
Oostdijk
-
Philippine
-
Sas van Gent
-
Sluiskil
-
Sluiskil Brug
-
Terneuzen
-
Vlake
-
Vlissingen Stad
Zuid-Holland
-
Ter Aar
-
Aarlanderveen
-
Adrianalaan
-
Berkel en Rodenrijs
-
Bleiswijk-Kruisweg
-
Capelle aan den IJssel
-
Doodweg
-
Dubbeldam
-
Fransche Brug
-
Giessen-Nieuwkerk
-
Gouwsluis
-
Den Haag SS
-
De Haak
-
't Haantje
-
Hardinxveld-Giessendam
-
Hazerswoude-Koudekerk
-
Hekendorp
-
Hillegommerbeek
-
Hilligersberg
-
Hoek van Holland Haven
-
Hoek van Holland Strand
-
Kleiweg
-
Kralingsche Veer
-
Leiden Heerensingel
-
Leiden Witte Poort
-
Leidsche Straatweg
-
Leidschendam-Voorburg
-
Leimuiden
-
Lisse
-
Mallegat
-
Maassluis
-
Maassluis West
-
Meerzicht
-
Moordrecht
-
Nieuwerkerk
-
Nieuwkoop
-
Nieuwlandsche Polder
-
Nieuwveen
-
Nootdorp Noord
-
Nootdorp Oost
-
Noordwijkerhout
-
Oude Station
-
Oude Wetering
-
Ouderkerk
-
Pijnacker
-
Poortershaven
-
Postbrug
-
Renbaan-Achterweg
-
Roelofarendsveen
-
Rijpwetering
-
Rijswijk-Wateringen
-
Rotterdam Bergweg
-
Rotterdam Beurs
-
Rotterdam Boerengat
-
Rotterdam Delftse Poort
-
Rotterdam Feijenoord
-
Rotterdam Hofplein
-
Rotterdam Hoofdweg
-
Rotterdam Kleiweg
-
Rotterdam Maas
-
Rotterdam Wilgenplas
-
Schelluinen
-
Scheveningen
-
Schiebroek
-
Schiedam Nieuwland
-
Schiedamse Dijk
-
Schoolpoort
-
Singelpoort
-
Sliedrecht Baanhoek
-
Sliedrecht Gasfabriek
-
Statistiek
-
Terbregseweg
-
De Top
-
Veenenburg
-
Veenweg
-
't Visschertje
-
Vlaardingen Centrum
-
Vlaardingen Oost
-
Vlaardingen West
-
Voorburg 't Loo
-
Vijfhuizen
-
Waalsdorperweg
-
Warmond
-
Wassenaar
-
Willemsdorp
-
Wittebrug Pompstation
-
IJsselmonde
-
Zevenhoven
-
Zevenhuizen-Moerkapelle
-
Zoetermeer Buytenwegh
-
Zoetermeer Centrum West
-
Zoetermeer Delftsewallen
-
Zoetermeer Dorp
-
Zoetermeer Driemanspolder
-
Zoetermeer Leidsewallen
-
Zoetermeer De Leyens
-
Zoetermeer Meerzicht
-
Zoetermeer Palenstein
-
Zoetermeer Seghwaert
-
Zoetermeer Stadhuis
-
Zoetermeer Voorweg
-
Zoetermeer-Zegwaard ook:
Soetermeer-Zegwaard
-
Zoeterwoude
-
Zuidgouwekade
-
Zuidplaspolder
-
Zwammerdam