Kamp Laan 1914 (Kamp Amersfoort)

Amersfoort

Kamp Laan 1914 was het bewarings- en verblijfskamp voor NSB'ers, collaborateurs en enkele SS'ers op de plaats van het voormalige Kamp Amersfoort, te Amersfoort van (officieel, maar vermoedelijk zaten er al eerder politieke delinquenten) 1 september 1945 tot 1 september 1946. In deze periode heette het kamp officieel Bewarings- en Verblijfkamp Laan 1914. Naar schatting 4000 geïnterneerden verbleven hier enige tijd.

Van oorsprong was Kamp Amersfoort een kazerneterrein van het Nederlandse leger. Vanaf augustus 1941 werden er door de nazi’s verschillende groepen opgesloten, zoals verzetsstrijders, ontduikers van de Arbeitseinsatz, communisten, gijzelaars, (vermeende) criminelen zoals zwarthandelaren, slachtoffers van razzia’s, ca. 2.500 Joden, 271 Amerikaanse staatsburgers, 139 Jehovah’s getuigen en 100 Sovjet-krijgsgevangenen. 359 gevangenen tekenden onder dwang een contract als SS-Frontarbeiter en belandden zo aan het Oostfront. Leden van twee beroepsgroepen werden wegens collectief verzet opgesloten, ca. 450 politiemannen en ca. 300 artsen. Naar schatting driekwart van de gevangenen werd naar andere kampen doorgevoerd voor dwangarbeid, waarvan velen nooit zijn teruggekeerd.