Lijst scheepsmotoren
A:
A.B.C.: Anglo Belgium Company; fabrikant van langzaamlopende scheepsdiesels
A.B.C.-Paxman-Ricardo
AB Diesel Motorer
A.C.M.T.
Advance: keerkoppelingen 20 tot 2800 pk
A.E.G.: voor zover bekend, medefirmant bij de productie van verbrandingsmotoren betrokken. Wel actief in electrische aandrijvingen.
A.G.O.
Aisla-Graig
Ajax
Akasaka
Albin: Zweedse fabrikant van diesel en benzinemotoren. De fabriek van Albin werd in 1906 door Lars Albin Larssons gesticht en heeft tot ca. 1973 bestaan. Behalve motoren werden er ook motor- en zeiljachten gebouwd. De machinefabriek stond in Kristinehamn, Zweden.
Albion
Alco
Allen: Britse scheepsmotoren fabrikant.
Allen-Bedford
Allen-Nei
Allis Chalmers
Allweiler
Alpa
Alpha
Alpha-Man-B&W
Alsthom
Amanco
American Diesl Corporation
A.M.W: Antwerpse Motorwerken.
Antwerpse vestiging van Reintjes keerkoppelingen en tandwielkasten. Thans (2012) Reintjes Benelux bvba
Ansalde
Anson
Ape-Allen
Aran
Armstrong
Armstrong-Siddeley: motoren van Britse makelij, welke in Nederland voornamelijk toepassing vonden als hulpmotor of als voortstuwingsmotor in akkerschuiten.
Arona
Askeladden
Atlantic
Atlas
Atlas-Imperial
Atlas-MaK
A.E.C., Associated Equipment Company Ltd : Ook Engels fabrikant van vrachtwagen en busmotoren. In de binnenvaart nauwelijks bekend.
Avance: tweetakt gloeikopmotor. In 1929 werd de fabriek in Stokholm, Zweden overgenomen door Munktell waarna de naam verdween.
A.V.L.
A.W.A., Alteliers Walschaerts: scheepsdiesel uit Brussel.
B:
Backhard
Baldwin
Bamford
Motoren- und Maschinenfabrik Bauer & Lage: Duitse motorenfabriek uit Kiel. Actief tussen 1923 en 1939. (viertakt gloeikopmotoren)
Baudouin: Franse motorenfabrikant. De firma is in 1890 opgericht en bouwt thans scheepsdieselmotoren van 400-900 pk.
Bauscher: Duitse machinefabriek, die korte tijd enige (kleine) scheepsmotoren geproduceerd heeft.
Beardmore Tornado
Bedford: Engels merk scheepmotor.
Bellis & Morcom
Bergen: Noorse machinefabriek en motoren fabrikant.
Bergius Kelvin
Bergsund
Berkel: Nederlandse motorenfabrikant echter bekender van de productie van weegschalen.
W.A. Van Berkel was een machinefabriek die werkelijk alles maakte. Niet alleen weegschalen, maar zelfs ook 35 (water)vliegtuigen! De productie daarvan hield rond 1922 op. Motoren werden gefabriceerd van 1919 tot 1923, alle types zijn min of meer gelijk, maar hebben onderling ook verschillen. Van Berkel bouwde verticale 1, 2 en 3 cilindermotoren. In het noorden werd in 1921 een demonstratie georganiseerd bij Fulton in Hoogezand. In 1923 werd van Berkel vertegenwoordigd door firma Boll & Gorter aan de Westerhaven in Groningen. Ze adverteerden met hun zuinigheid van 210 gr/pk/uur en hun lage smeerolieverbruik. 1 cyl - 22-30 pk 2 cyl - 48-70 pk 3 cyl - 65-90 pk
In 1922 zou de motoren fabriek verkocht zijn aan Fravri & Momoram die ze nog onder de naam "Fra - Vrie" op de markt zouden hebben gebracht.
Berkel IMOP
Berliet
Bernard Moteurs: rond 1920 opgerichte Franse fabrikant van kleine (?) motoren. Vooral bekend van lucht gekoelde motoren, produceerden ze onder andere het type W110 ook als watergekoelde motor.
In 1941 nam men de motoren productie van Japy over en ontstond het 'merk' Japy-Bernard.
Bernaul
Bessemer
Bessemer van Blerck
Beta
Beta Marine
Beyer
B.H.B.
Bjørnevik
Blackstone: Engelse fabrikant van dieselmotoren. Vooral bekend door Lister-Blackstone motoren.
Blokland: Sliedrecht.
B.M.C., Hoogezand. Boon, Molema en de Cock, Hoogezand / Foxhol. Gloeikop motoren 1930.
B.M.C., British Motor Company.
B.M.C. Sealord
BMW Marine
Bohn & Kahler
Duitse machinefabriek te Kiel. In 1897 ontstaan. In 1905 nam de firma een groot aantal aandelen van de Kieler Maschinenbau AG vorm. Daevel, bouwer van 4-takt gloeikopmotoren, over. In 1920 is een volledig samengaan een feit en begint men met de productie van in licentie van de Deense motoren fabrikant Nielsen, gebouwde motoren. Onder Duitse schippers is B&K ook als "bummst und kracht" bekend.
Bofors
Bofors-Nohab
Bolinder, Bollinder Munktell: Zweedse motorenfabrikant.
Bolnes: Nederlands merk scheepsdieselmotoren. In 1885 opgericht door Johann Hendrik van Cappellen als gieterij en fabriek van stoomwerktuigen. In 1908 werd het NV Machinefabriek Bolnes v/h J. H. van Cappellen. Directeur Cornelis Willem van Cappellen. In 1910 verhuisde men naar de terreinen op de Zaag onder de gemeente Krimpen a/d Lek. Voorheen was hier de scheepswerf Rotterdam gevestigd. In 1960 kwam het tot de oprichting van Smit-Bolnes te Zierikzee. In 1988 kwamen de laatste Bolnes motoren uit de fabriek.
Bombardier
Boni
Borgward
Borserbäten
Bosch: Duitse fabrikant van o.a.:brandstofpompen, startmotoren en dynamo's.
Bovard & Seyvang
Brevo: fabrikant van ondermeer keerkoppelingen.
Brianskii Mashinostroitelnyi Zavod
Brif
Brif-Paxman
Briggs & Stratton: Amerikaanse fabrikant bekend van kleine luchtgekoelde benzinemotoren.
Britisch Cup
British Leyland
Britt: fabrikant van kleine benzinemotoren voor vaartuigen.
Brons, Appingedam: Bekend Nederlands merk. Opgericht in 1906. In 1975 volgde een fusie met de BV Motorenfabriek Alphen aan de Rijn. In 1979 kwam de fabriek in handen van de Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij, werd de productie van Brons motoren gestopt en werden voortaan MAN motoren geassembleerd. In 1989 kwam het bedrijf in handen van Waukesha (Engine Division) onderdeel van het Amerikaanse Dresser Industries.
Brooks
Brossel
David Brown
Bruneau: Franse fabrikant van stationaire motoren.
Brunvoll
Brutus
B.U.B.
Buckleye
Buckau Wolf: Duitse motoren fabrikant gevestigd te Maagdenburg. De motoren werden tussen 1928 en 1989 geproduceerd. Daarna ging men verder als SKL.
Buda, Chicago, USA. In 1953 opgeheven.
Bukh: Deense fabrikant van van dieselmotoren. Tegenwoordig tot ca. 800 pk.
Burgerhout Nobel
Burmeister & Wain: Deense scheepswerf, tevens motorenfabrikant.
B&W-Manises
B&W-Mitsui
B&W-Hinnoshima
B&W-Hitachi-Sozen
B&W-Sangyong
B&W-Tvornica
B&W-Rostock
B&W-Bremer Vulkan
B&W-Holeby
B&W-Dalian
B&W-Hudong
B&W-Bryanskyi
B&W-Hyundai
B&W-Kawasaki
B&W-JG Kincaid
B&W-Alsthom
B&W-Frederikstadt
B&W-Clark Kincaid-Normo
Büssing: Duitse fabrikant van voertuig-dieselmotoren. Kort na de oorlog werden deze motoren veelvuldig in kleine schepen toegepast. Vaak liggende motoren. De firma werd in 1971 door MAN overgenomen, waarna het motorembleem, een leeuw, ook op MAN vrachtwagens verscheen.
C:
Callesen: Deense viertakt dieselmotor.
Callesen Apenrade
Carels
Carels Ingersoll Rand
Carter
Cascade
Case
Catalist
Caterpillar: Amerikaanse motorenfabrikant.
CeHa
Ceres
Chicago Pneu Matic
ChongQing
Chrighton-Vulcan
Christoff
Christoff & Unmack
Chrysler
C.K.D.
Claeys: België.
Clark Bross
Clark-Hawthorn
Clark-Hurth
Clayton-Suttlerworth
Cleveland: Cleveland Diesel (Engine Division) werd in 1938 door General Motors gesticht als dieselmotorenfabriek voor vermogens boven ca. 400 pk. De kleinere motoren werden sindsdien geproduceerd door de Detroit Diesel Engine Division.
Climax: Nederland
Cliveaux
CLM, Compagnie Lilloise de Moteurs: in 1928 begonnen met de fabricage in licentie van Junkers motoren. Sinds 1942 gedistributeerd via CGM ( 'Compagnie Generale De Moteur', Levallois-Perret, Seine, France). In 1954 werd de productie overgenomen door Indenor een afdeling van Peugot te Dijon.
C.M.G.
Colo Diesel
Columbus Cam
Concordia: Nederlands fabrikaat gloeikopmotor van rond 1916.
Consisten
Continental
Continental van Blerck
Cooper Bessemer
Coventry-Victor: Engels merk scheepsdiesel. De kleine boxermotoren werden in diverse akkerschuitjes toegepast.
Coventry-Climax:
Covic: vermoedelijk een gelegenheidsnaam voor Coventry-Victor welke gebruikt werd tijdens de productie van Cub motoren.
C-power
Craftsman
Crepelle
Crossley
Crusader
Cub: kleine watergekoelde boxermotoren, welke ook door Coventry-Victor / Covic geproduceerd werden.
Jean Crepelle Allen: Frans motormerk.
Cummins: Engelse scheepsdieselmotoren,
Cummins-Wärtsilä: nieuwe naam na inlijving door Wortsilä.
D:
Daewoo
Daewoo-MWM: Koreaanse motoren fabrikant, die rond 2008 over ging in handen van Doosan Heavy Industries.
D.A.F.: Nederlands fabrikaat. Sinds de jaren 60 als scheepsdieselmotor redelijk bekend. (Da's Altijd Fout)
DAF-Allis
Daihatsu
Daimler: Duitse motoren fabrikant, gesticht in 1885, die zich in eerste instantie voornamelijk bezighield met de ontwikkeling van benzine motoren en de bouw van voertuigen.
Daimler-Benz: na de fusie in 1929 van Daimler (Mercedes) met de autofabrikant Benz werd voor de motoren nog enige tijd deze naam gebruikt. Later ging men ook de motoren Mercedes noemen.
van Dam: Nederlandse fabrikant van op kromhout gloeikopmotoren gelijkende motoren. Het betreft hier motoren van de NV Overschiese Motorenfabriek A.J. van Dam & Cie die tussen 1901 en 1941 actief was.
Dan-Normo
Darmstadt
Davey Paxman
Daytona
D.B.D.
DDC-MTU
Deadong
Dekkers Roosendaal: bouwer van o.a. horizontale gloeikopmotoren.
Deltic
Demag: Deutsche Maschinenbau-Aktien Gesellschaft in Duisburg. De fabriek verwierf bekendheid met de bouw van zware hijskranen en andere hijsconstructies. De firma is in 1910 ontstaan bij een fusie van de Märkische Maschinenbau-Anstalt L. Stuckenholz AG, de Duisburger Maschinenbau AG en Benrath Machinenbau GmbH. In 1973 werd de firma overgenomen door Mannesmann.
Demag-Krupp
Demag-Modag
Densil: product van Densil Motorenfabriken 'Densil' Aalbborg. Deense fabriek die tussen 1916 en 1921 twee-takt gloeikopmotoren en 4-takt benzinemotoren voor scheepsgebruik gebouwd heeft, leverden gloeikopmotoren met een vermogen van 10 tot 240 pk en 1 tot 4 cilinders.
Desarollo
Detroitdiesel
Deutz: Duitse fabrikant van scheepsmotoren. Zowel Benzine, petroleum, gloeikop als dieselmotoren. Beroemd waren de Liggende Deutz, veel toegepast voor lamme-vlerken en in opdrukkers, de Blauwe Deutz en de Klöckner Deutz waarmee dan het type SAM 517 bedoeld wordt. Ook bekend als Klöckner Humbolt Deutz. De firma werd in 1864, als gasmotorenfabriek Deutz, gesticht door Nikolaus A. Otto en E. Lange, die de uitvinders van de Ottomotor waren.
Deutz-Brons: Deutz 4-taktmotoren, die gebruik maken van het Brons-verstuiverbakje. In 1907 begon de officiële productie van deze motoren. Deutz had echter al voor deze tijd verstuiverbakjes zonder de benodigde licentie toegepast. De type aanduiding bevatte de code BrM.
Deutz-MWM
Deutsche Werke:
Duitse fabrikant van dieselmotoren gevestigd te Kiel. Na de 2e wereldoorlog opgesplitst in het West-Duitse MAK en het Oost-Duitse SKL.
DeVille
D.K.M: Deutsche Kromhout Motoren Fabrik, te Brake, Oldenburg, Duitsland. In 1911 gesticht. Deze fabriek bouwde vanaf 1912 Kromhout RO en middeldruk motoren voor de verkoop in Duitsland en levering aan Amsterdam. Dit kwam tot een einde toen de fabriek in 1929 op eigen initiatief Hogedrukmotoren (onder de naam Kromhout) gingen bouwen en verkopen. Men ging toen verder als Deutsche Motorenfabrik A G. In 1932 werd uitstel van betaling aangevraagd, waarna het bedrijf vermoedelijk beëindigd werd. Mede door de eerste Wereldoorlog is de fabriek geen succes voor Kromhout geweest.
D.M.L.
D.M.S.
D.M.R.
Dong: Koreaanse fabrikant
Doosan: Koreaanse fabrikant van scheepsmotoren.
Doosan-Deawoo: kort na de overname van Deawoo door Doosan gehanteerde merknaam.
Dorman
Douvrin
Doxford
Drakenburg
Drott
Drypool Brons
Dunjo
Duplex
Dupont
Dürkopp
Dürr-Motoren Gesellschaft: zie E.W.M.
Duvan
Dvigatel
Dvigatel-Rovolyutsii
D.W.K.
Dykhof Bochet
E:
Echevarria Wärtsilä Diesel S.A. : zie Wärtsilä.
Economy
E.E.C
Ellwe:
Het bedrijf Ljusne-Woxna AB, afgekort tot LW of wel EllWe was gevestigd te Ljusne, Zweden. Deze motorenfabrikant was tussen 1916 en begin jaren veertig actief. De eerste motoren waren twee-taktmotoren met een voorkamer, die het midden hield tussen een gloeikop en een diesel. In 1919 werd het bedrijf overgenomen door AB Svenska Maskinverken in Södertalje, Zweden. In de jaren dertig start men ook de productie matig snellopende viertakt dieselmotoren met een vermogen van 100 tot 200 pk (50 pk per cilinder). Men produceerde gelijkertijd 1 en 2 cilinder tweetakt motoren met vermogen van 9 tot 120 pk.
E.M.D
E.M.W.: Eilenburger Motoren Werke. Duitse fabrikant van motoren ondermeer voor stationair gebruik, voertuigen en locomobielen. Voortgekomen uit Dürr-Motoren Gesellschaft, Eilenburg (ca. 1900-1921). De firma was vanaf ca 1921 tot de tweede wereldoorlog actief.
Energie
Energie Berkel
Enfield
Enpon Albeno
Enterprise
E.R.D
Eriksberg
F:
Fairbanks, Fairbanks Morse, U.S.A: Deze omvangrijke onderneming begon rond 1900 met de productie van motoren.
Falk Brons
Farymann, Lampertheim (Mannheim), Duitsland. De firma werd op 5 augustus 1947 door de heren Farny en Weidmann gesticht. Men werd vooral bekend van de productie van kleine 1-cilinder dieselmotoren met liggende cilinder en verdampingkoeling; de zogenaamde kookpot. Deze motoren vonden toepassing als ankerliermotor. In 1979 werd de firma overgenomen door de Amerikaanse Briggs and Stratton maar is nog steeds onder de eigen naam actief.
Ferro
Fiat: Italiaanse motorfabrikant.
Fiat Aifo: Italiaanse motorfabrikant.
Fiat Arona: Italiaanse motorfabrikant.
Ficantieri
Fijenoord MAN
Fivet, Frankrijk: stationaire motoren.
F.M.
F.N.M.
Foden
Firma Fors, Alkmaar: bouwde zowel scheeps- als stationaire motoren.
Ford
Ford Ebro
Ford Lehman,
Ford Mermaid
Forden
Fordson Major
Fowler, Fowler London
Franklin
Frederikshavn
Fuji
Fulton
G:
Gamma
Ganz
Ganz-Jendrassik
Gardner: Engelse scheepsmotor.
Gradner Ford
Gelria: Machine- en Motorenfabriek Gelria, Arnhem. In 1989 voortgekomen uit de onderneming van G.A. Alsche en na uitbreiding met een eigen gieterij leverancier van ondermeer stationaire gas-, petroleum- en benzinemotoren.
General Electric Comapany, GEC: overkoepelende firma waar ondermeer Paxman, Dorman, Napier Deltic en Ruston deel van uit maakten.
General Motors: Zie GM.
Germania
Gideon
Gimotors
Glennifer: Schotse fabriek van niet al te grote scheepsmotoren. De fabriek heeft tot begin jaren zestig bestaan.
Globe
G.M., General Motors: Amerikaans merk van snellopende tweetakt diesels. Ook Detroitdiesel genoemd. Vooral Spitsen waren bekend vanwege de brullende GM's. Ook bekend als 'Groot Mankement'. Detroit diesel (engine division) werd in 1938 door General Motors gesticht als dieselmotorenfabriek voor vermogens onder ca. 400 pk. De grotere motoren werden sindsdien geproduceerd door Cleveland Diesel Engine Division.
G.M.C.
Goedkoop: Van motoren fabriek Kromhout.
Görlitz
Götaverken
Götaverken B&W
Grandi Motori Triest
Grandi Motori Fiat
Gray: Amerikaanse fabrikant van scheepsmotoren. In 1967 stopte de productie.
Gray Marine: Amerikaanse fabrikant van scheepsmotoren. In 1967 stopte de productie.
Greaves Farymann
Grena
Griffin
Guascor
Güldner: Guldner-Motoren-Gesellschaft mbH. Duitse fabrikant die voornamelijk bekend is door de productie van landbouwvoertuigen.
Gusto
H:
HaEs: Meppel, ook bekend als Huisman diesel.
Hafa
Halberstadt
Hall Scott
Hall Russell
Hamworthy
Hanomag: ook Hanomag-Henschel: Duits fabrikant die voornamelijk bekend is van de productie van vrachtwagens, waarvan de motoren ook tot scheepsdiesel werden omgebouwd.
Hanseat
Hanshin:
Harland & Wolff
Harris
Harrisburg
Hatz:Duitse fabrikant van dieselmotoren, gevestigd te Ruhstorf, Bayern. In 1904 begonnen met de productie van motoren. Men heeft onder andere gloeikopmotoren, liggende ééncilinder motoren, maar ook tractoren gebouwd. Vanaf 1958 voornamelijk bekend van luchtgekoelde hulpmotoren.
HC ørsted
Heesen Motorenfabriek uit Amsterdam aan de Omval. De fabriek werd in 1901 gesticht. Omstreeks rond 1960 verhuisd naar Boxtel en daar het bedrijf voortgezet.
Heimdal
Henschel: Henschel-Werke Kassel, Duitsland. Sinds 1848 locomotievenfabrikant. Begin twintigste eeuw volgde een uitbreiding van de activiteiten en rond 1925 begon men met de productie van dieselmotoren zowel voor vrachtwagen als ook scheepsmotoren. Ook bekend als Hanomag-Henschel
Hercules: diesel- en benzinemotoren van Amerikaanse makelij die door Kromhout op de markt gebracht werden.
Hill
Fa. Johan Hillen, Blericksche motorenfabriek. Maakte een grote verscheidenheid aan benzine en petroleum motoren; ook voor de scheepvaart.
Hille Werke
Himsen
Hino
HK Nogva
H.M.G:Hanseatische Motor Gesellschaft. Gevestigd in Hamburg. Productie van motoren in het bereik van 7 tot 300 pk. Fabrikant van 2 en 4 takt dieselmotoren en van tweetakt gloeikopmotoren die voorzien waren van carterspoeling (krukkastspoeling). Onder schippers stond H.M.G. voor "Help Mij Gauw", "Hier mijn Geld" en "Honderd maal gerepareerd".
Hoffman
Holland Motor en Co, Hoogte Kadijk 121, Amsterdam: produceerde tussen 1907 en 1910 (1912) zuiggasmotoren van 25, 75 en 100 pk. De stichter van het bedrijf, Woortmeijer, was eerder werkzaam voor de Kromhout motoren fabriek van Goedkoop, maar begon na enige onenigheid voor zich zelf. Een succes is het niet geworden. In 1911 schijnt men naar het Galgenveld in Noord verhuisd te zijn en kort daarop, begin 1912, wordt men reeds failliet verklaard. Het bedrijf zou ook enkele motorbootjes gebouwd hebben.
Hollandia diesel: niet meer bestaand merk scheepsdiesel, gloeikop.
De motoren werden gebouwd door Machinefabriek Kinderdijk opgericht door de werven J&K Smit en L Smit. Ook bekend als Diepenveen, Lels en Smit. In 1916 komt het tot een breuk en gaat L. Smit alleen verder. Later produceert men kleine motoren onder eigen naam en werkt men vanaf 1951 samen met Bolnes aan de productie van Smit-Bolnes motoren. In 1958 lijkt er een eind te komen aan de activiteiten van Hollandia diesel. Officieel staat echter 1966 in de boeken.
Hollandia motoren werden ook geproduceerd in fabriek van Willem Smit. In 1925, het bedrijf heette toen N.V. Smit & Co's machine- en motorenfabriek werd onder leiding van ir. B.C. Kroon de productie van gloeikopmotoren ter hand genomen. In 1930 startte productie van 2-takt diesels. Na 1949 worden er geen motoren meer onder de naam Hollandia geproduceerd.
Holmag
Hope
Hornsby
Hudong
Hundested motor, Hundested propeller A/S, Jørgensen & Højsgaard Engineering Company : in 1921, als Jørgensen & Højsgaard Engineering Company, opgerichte Deense firma. Bouwer van ondermeer scheepsdiesels, waarvan de grootste een drie cilinder 400 pk machine was. De firma produceert tegenwoordig scheepsschroefinstallaties in een bereik van 25 tot 1360 pk.
Hupeh Diesel Works, China. Scheepsdiesels uit WuHan, HuBei, China. Bekend is slechts het type 290 C. Een twee-cilinder 20 pk Viertakt.
H.W.M.
Hyundai
I:
I.B.
Ideal
IFA, Industrieverband Fahrzeugbau der DDR: Scheepsdieselmotoren werden door Joh. van Duyvendijk, Krimpen a/d IJssel, geïmporteerd.
Immesol
IMOB, IMOP: Antwerpse fabriek produceerde gloeikopmotoren. Soms met een P in plaats van een B geschreven.
Indar
Indenor
Industrie: Nederlandse motoren fabrikant.
International
Iseki
Isotta Francini Breda
Isuzu
Iveco: Italie, onderdeel van het Fiat concern.
Iveco Aifo: Italie, onderdeel van het Fiat concern.
Iveco Fiat: Italie, onderdeel van het Fiat concern.
J:
Jacobson
Jaehne
Jaffa
J.A.P.: fabrikant van kleine benzine motoren, als ook buitenboordmotoren. Redelijk vaak gebruikt in akkerschuiten en als motor voor mobiele dekwaspompen.
Japy: Japy Frères & Cie, Beaucourt, Haut-Rhin, Frankrijk. Zeer oude firma die in de jaren 60 van 19de eeuw met de productie van motoren begon. Ondermeer bekend van langzaam lopende (<300 tpm) horizontale petroleummotoren met een zeer robuuste en eenvoudige bouw en een vermogen tot 4 pk. Later ontwikkelingen resulteerden in de jaren dertig van de twintigste eeuw tot motoren met een vermogen van 10 pk bij 1300 tpm. Een aantal van deze motoren zijn ook in kleine vaartuigen in gebruik geweest.
Rond 1941 is de firma overgenomen door Bernard Moteurs, die de Japy motoren nog enige tijd blijft produceren. Deze motoren raken bekend onder de naam Japy-Bernard.
Jastram: Duitse motoren fabrikant uit Hamburg. Door Carl Jastram in 1873 gesticht en begonnen met benzine en petroleummotoren. Later overgestapt op de productie van dieselmotoren. De zwaarste types waren tot ruim 400 pk bij maximaal 600 tpm. In de jaren vijftig werd de productie van motoren gestaakt. Tegenwoordig bouwen ze stuurmachines onder ander voor de zeevaart.
J.C.B..
J.C.B. ecomax
Jenbacher
Fred Jernts
Jernskib
J.G.M.
J.M.W.
Jobbet I Maskinverkstaden
Jobergg
John Deere: Amerikaanse fabrikant van dieselmotoren. De firma verwierf bekendheid met de bouw van landbouwwerktuigen maar vooral sinds de tweede wereldoorlog heeft het merk ook een plaats tussen de (lichtere) scheepsdieselmotoren verworven.
Joshua Hendy
Jönköping Motfb
Jørgensen & Højsgaard Engineering Company: zie bij Hundested motor.
Jösenfjord
June Munktell
Junkers: Junkers Motorenbau GmbH werd in 1923 te Dessau opgericht.
K:
Kaelble: Duitse fabrikant van vrachtwagens, grondverzetmachines e.d. In 1895 te Backnang bij Stutgart opgericht. Voornamelijk rond het begin van de jaren 60 hebben een aantal schepen met motoren met een vermogen tussen de ca. 180 en 280 pk rondgevaren.
Kämper
Kandy
Kelvin: Britse producent van scheepsdiesels.
Kermath: Amrikaanse fabrikant van scheepsdieselmotoren gevestigd in Detroit. De firma is tussen 1910 en 1950 actief geweest. Men produceerde onder meer de Kermath Hercules 6-707 goed voor 160 HP bij 1600 rpm. De grootste motoren, V12's met 500 HP vernogen. Kermath kwam in 1954 ook met een stuurbare waterjet aandrijving van 61 HK. De motoren zijn voornamelijk in snelvarende motorboten en jachten toegepast.
K.H.D: Klöckner Humbolt Deutz. Zie Deutz. (Kan Haast niet Duurder)
Kilo-Pak: handelsfirma voor de verkoop van generatorsets.
Kirloskar
Kohler
Kolomenskii Zavod
Kolomna
Komatsu
Koopman
Kromhout: Nederlandse fabrikant van scheepsmotoren. Men bouwde zowel benzine-, petroleum-, gloeikop- als ook dieselmotoren. De motorenfabriek op scheepswerf 't Kromhout aan de Hoogte Kadijk in Amsterdam begon rond 1900 met de bouw van benzinemotoren. In 1908 verhuisde de fabriek naar de Hamerkade in Amsterdam Noord. Vanaf 1913 boekte men successen met de gloeikopmotoren uit de zogenaamde M-serie (9-500 pk). Hogedruk dieselmotoren werden vanaf 1926, de H-serie, geproduceerd.
Reeds vanaf 1932 begon men de zogenaamde Kromhout-Gardner motoren in licentie te produceren (LW en LS). Dit waren matig snellopende diesels. Ook de daarop volgende Kromhout GS (1951) en TS (1955) motoren waren dat. Daarna zijn er geen nieuwe types meer ontwikkeld. In 1966 werd Kromhout onderdeel van Stork. Onder andere het type F 240 werd nog een tijdje bij de Stork fabriek te Zwolle geproduceerd. De fabriek te Amsterdam werd in 1969 gesloten. Spreuk: 'Kromhout is kracht'.
Kromhout SWD
Krupp
Krupp MaK
Kubota: Japanse fabrikant van motoren. Hier in Nederland voornamelijk gebruikt in aggregaten en als kleine hulpmotor.
Van der Kuy en Van der Ree, Rotterdam: een advertentie voor Van der Kuy's en Van der Ree's Oliemotoren uit 1913 laat ons een schets van een gloeikopmotor met 2 x 2 cilinders zien. De veerscheepjes Heen en Weer 16 en 17 werden geleverd met Van der Kuy's en Van der Ree's motoren. Verder is bekend dat er onder hun naam ten minste zeven schepen zijn gebouwd.
Kvaerner-Brug
L:
Lackawanna
Lancing Marine
Landini
Long: fabrikant van ondermeer keerkoppelingen.
La Rauch IMOB
Laurin: fabrikant van onder meer gloeikopmotoren.
Laurin & Klement
Laval
Lavals Angturbin
Lehman
Leon Claeys
Le Roy
Leyland: Engels merk scheepsdiesel.
Leyland Thornycroft
Lidan
Lindholmen: voormalige Zweedse scheepswerf die onder die naam enige tijd ook dieselmotoren voor de zeevaart op de markt bracht. In 1976 opgeheven.
Linke-Hofmann
Linke-Hofmann-Busch
Linz
Lister: Engelse fabrikant van dieselmotoren. Tussen 1940 en 1960 vooral voortstuwingsmotoren, na 1960 zeer bekend door de één cilinder luchtgekoelde motoren, die voor de aandrijving van luchtcompressors en dynamo's gebruikt werden. Lister werd in 1965 ingelijfd bij Hawker Siddeley, die ook Petter bezat
Lister Blackstone: waarschijnlijk licentie overeenkomst. Ondermeer voortstuwingsmotoren.
Lister Petter: dit merk ontstond toen de eigenaar Hawker Siddeley de merken in 1986 samenvoegde.
Little Morse
Lloyd
Lohnis
Lomarine
Lombardini
Loog Landaal: Apeldoornse Machinefabriek die rond 1900 ook gasmotoren produceerden. Enkele daarvan hebben hun weg naar de binnenscheepvaart gevonden. In 1902 opgegaan in de NV Apeldoornse Machinefabriek en Metaalgieterij voorheen Loog Landaal. Ze adverteerden met zowel horizontale als vertikale gas- en petroleummotoren in combinatie met verstelbare schroeven.
Looman: fabrikant van ondermeer keerkoppelingen.
Lorenz: merk van horizontale benzine- / petroleummotor uit Kromeriz, Moravia, Tsjechië.
Lugger
Lycoming
Lysekil
M:
Mack
MacLaren
Mac Laren Ricardo-Leeds
Maegerle
MaK, Machinebau Kiel Gmbh, M.A.K., Motore(n) Anlage Kiel:
Duitse fabrikant van ondermeer scheepsdiesels. MaK is een na-oorlogse (1948) voortzetting van Deutsche Werke. Na een conflicht met M.A.N. werd in 1954 de afkorting M.A.K. gewijzigd in MaK.
De motoren droegen de bijnaam; "Mist aus Kiel".
MaK Caterpillar: MAK, toentertijd Krupp MaK werd in 1996 door Caterpillar overgenomen en ging toen Caterpillar Motoren GmbH & Co KG heten. De motoren fabriek werd omgedoopt naar KEC, Kiel Engine Center.
M.A.N., Machinenfabrik Augsburg-Nürnberg:
Duitse fabrikant van onder meer scheepsdiesels. In 1898 fuseerden de, in 1840 opgerichte, Maschinenfabrik Augsburg en de, in 1841 opgerichte, Maschinenbau-AG Nürnberg tot de Vereinigten Maschinenfabrik Augsburg und Maschinenbaugesellschaft Nürnberg A.G.. In 1908 werd de naam veranderd in Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg Aktiengesellschaft (M.A.N. AG.).
In 1897 bouwde de toenmalige fabriek de eerste door Rudolf Diesel ontwikkelde dieselmotor. De firma is, voor zover bekend, door de jaren heen scheepsmotoren blijven produceren en doet dat nog steeds.
MAN B&W
MAN-B&W-Alpha
MAN Brons
MAN Rostock
MAN Sulzer
MAN Tvornica
MAN Perkins
Mars Werke
Martin
Masson: fabrikant van ondermeer keerkoppelingen.
Maybach
Mazda
McDonald Imperial
McIntosh Seymour.
Meadows
Merlin
Mermaid: mogelijk Ford Mairmaid.
Mercedes Benz: zie M.T.U.
Mercury: nog onbekend.
La Meuse: Belgische fabrikant van onder meer matig snellopende 4-takt scheepsdiesels.
Mer
M.G.O.
M.G.O. SACM
Midif
Mielec
Miller
Mirrlees: Brits motormerk dat sinds 1969 vooral bekendheid geniet door de samenwerkingen met Blackstone onder de naam Mirlees Blackstone.
Mirrlees, Bickerton & Day
Mirrlees Stockport
Mitsubishi. 三菱重工業株式会社. Japans motormerk dat sinds de jaren zeventig van de twintigste eeuw een opgang gemaakt heeft. Onder schippers ook wel een mugge-bussie genoemd.
Mitsubishi-Duco
Mitsubishi-Hatsudoki
Mitsubishi-Akasaka
Mitsubishi Sulzer
Mitsui
MK Holland
Mogul
Modag, Modaag: Duits merk twee-takt diesel.
Modag Krupp
Moës: Belgisch merk scheepsdiesel.
Momaram
Mordiesel
Motoasan: Turkse producent van motoren, generator- en pompsets e.d. Men produceert ondermeer eenheden onder de naam Super Star en Super Star Yunus.
MTU,Motoren- und Turbinen-Union Friedrichshafen GmbH: sinds 1969 de naam van Maybach Mercedes-Benz Motorenbau GmbH. Deze firma ontstond in 1966 na een fusie van Maybach-Motorenbau en de motorenafdeling van Daimler-Benz.
MTU Detroit
Murphy
Murray & Tregurtha
M.W.M.: Motoren Werke Manheim. Gesticht 1883 door Carl Benz.
MWM Deutz
N:
NanChang
Nanni
Napier
Napier Deltic
National
National Superior
Nei-Ape-WH Allen
Nejvetsi
Nering Bögel: gloeikopmotoren met (voor zover bekend) per cilinder gescheiden carters. ca. 25 pk per cilinder 380 tpm max. De motoren werden in Deventer gebouwd. Naar het schijnt was de gloeikop gebouwd naar Moös patent. De uit 1756 stammende ijzergieterij (o.a. vuurtorens) ging in 1932 failliet, maar maakte in afgeslankte vorm een nieuwe start.
Neufeldt & Kühnke: Duitse fabrikant uit Kiel. Sinds 1936 Hagenuk (= Hanseatische Apparatebaugesellschaft ehemals Neufeldt und Kuhnke) geheten. De in 1899 opgerichte firma richtte zich scheepsuitrustingen, duikersuitrustingen, radiotelefonie en radio-ontvangers. Men heeft gedurende een vrij korte periode ook gloeikopmotoren gebouwd. Sommigen daarvan waren uitgerust met waterinjectie.
Newbury
New Holland
Nijhuis, Winterswijk: firma met naam in de bouw van houtgasgeneratoren en ombouw van motoren tot gasmotor.
Niigata
Nigoco.
Nilsson
Nissan
Nobel
Nogva
Nohab
Nohab Wärtsilä
Nohab-AB-Bofors
Nohab-Polar
Nordberg
Nordbergen
Normo
Normo-Bergen
Norpro
Nortek
Northern Light
N.R.F., Nederlandse Radiatoren Fabriek: Uitvinder en producent van bunkoelers. Mill, Holland.
N.U.K
NVD
O:
Oberursel
Oddmann Brunvoll
Ohio
Olympia: scheepsbenzine-, mogelijk ook petroleummotor. Het type vond ondermeer toepassing in de diverse akkerschuiten.
OMC
OM Desstroom
Omnia
Onan
Otto Deutz
Otto Langen
NV Overschiese Motorenfabriek A.J. van Dam & Cie: zie bij van Dam.
P:
Palmer
Pametrada
Parsons
Paxmann
Paxmann Ricardo
Pearl.
Pelapone
Peninsular
Penta: Zweedse motorfabrikant uit Köping. De firma maakte ondermeer motoren voor de autofabrikant Volvo en werd in 1935 door deze overgenomen, waarna de naam veranderde in Volvo-Penta.
Penz Diesel Mash
Pervomaisk Diesel Mash
Perkins: Engels fabrikaat
Perkins-Sabre: Engels fabrikaat
Peter Brotherhood
Petter: Engels merk dat vooral bekend is van luchtgekoelde hulpmotoren. (spetter)
Petter McLaren
Peugeot
Phasor
Pielstick
Pielstick-IHI
Pielstick-NKK
Pielstick-Niiagata
Pielstick-Tvornica
PJ
Polar
Polar-Atlas
Polar-Nohab
Poyaud: Frans merk dieselmotoren ondermeer bekend onder de naam Diesel Poyaud.
In 1909 door Abel Poyaud in St. Paul Bert, Frankrijk, opgerichte machinefabriek. Samen met enkele andere vormde hij de Société Surgèrienne de Construction Mécanique, beter bekend als de SSCM. In 1927 begon de productie van oliemotoren. De productie van 4-takt dieselmotoren begon in 1945 ook dan ontstaat de naam "Moteur Poyaud". In 1975 werd de fabriek onderdeel van Société Alsacienne de Construction Mécanique, beter bekend onder de afkorting SACM. In 1989 komt het bedrijf in handen van Wärtsilä. In 1992 wordt de fabriek gesloten. De onderneming gaat verder onder de naam Wärtsilä SACM Diesel.
Pratt & Whitney
PZM Puck
R:
Ransomes
Rapp
Red Wing: Amerikaans fabricaat scheepsbenzinemotor. Het merk schijnt tot in de jaren 50 actief gebleven te zijn en motoren met een vermogen tot meer dan 70 pk geleverd te hebben. Hier in Nederland vonden de kleine types ondermeer toepassing in de diverse akkerschuiten.
Reid
Reform
Reintjes: Duitse fabrikant van ondermeer keerkoppelingen. Eisenwerke Reintjes Gmbh. Hameln, Duitsland. In de Benelux vertegenwoordigd door AMW Antwerpen. Thans (2012) Reintjes Benelux bvba geheten. De onderneming begon in 1879 te Emmerich am Rhein. In 1929 werd de onderneming omgevormd tot machinefabriek en begon de productie van tandwielkasten en keerkoppelingen. In 1950 verhuisde men naar de huidige locatie te Hameln, Duitsland.
Renault: Franse fabrikant. Hier vooral bekend van motoren voor de pleziervaart.
van Rennes: Nederlands fabrikant van benzine, petroleum, gloeikop en dieselmotoren. Begonnen als fabrikant van ondermeer naaimachines begon men in 1890, in huize Drakenburg te Utrecht, als N.V. Machinefabriek 'Drakenburg' met de productie van motoren. Na een faillissement in 1933 verhuisde het bedrijf naar Leiden. De productie van motoren werd in 1979 definitief gestopt en in 2006 sloot het bedrijf definitief de deuren. De in de vroege binnenvaart bekend geworden liggende van Rennes was een één cilinder petroleummotor. Bij deze motor werd een beperkte hoeveelheid petroleum via een aanwarmlamp op temperatuur gehouden en middels een, door dezelfde lamp verhitte, gloeibuis ontstoken. De motor maakte voor de overbrenging naar de schroefas gebruik van een drijfriem. Via deze drifjriem werd een beweeglijke tussenas aangedreven. Door deze as een weinig omhoog te draaien kwam de drijfriem los te hangen en maakten de riemschrijven direct contact met elkaar waardoor de draairichting van de tussenas en daarmee ook de schroefas tegengesteld werd. De motor is tussen ongeveer 1898 en 1910 in productie geweest.
Ricardo
Rijsdijk: fabrikant van keerkoppelingen.
Roggel.
Roberts
Rolls-Royce
van Rossum: Nederlandse ondernemer die gedurende circa één jaar gloeikopmotoren gefabriceerd heeft.
Ruggerini
RUMO
Ruskii Diesel
Russel
Russel Newbury
Ruston: Engelse fabrikant van benzinemotoren. De oorsprong van het bedrijf ligt in de 19de eeuw. In 1918 ontstond een samenwerking met Richard Hornsby & Sons waarna onder de naam Ruston & Hornby dieselmotoren geproduceerd werden. Na 1940 verkregen ze een aandeel in de Paxmann motoren en ontstond de naam Ruston Paxmann In 1968 werden ze onderdeel van de General Electric Company.
Ruston-Lister
S:
Saab Scania:
Sabre
Sachs: voor zover bekend voornamelijk fabrikant van kleine motoren. Onder meer 400 en 600 cc twee-takt dieselmotortjes op landbouwmachines. Dezen werden vermoedelijk ook in boerenschuitjes toegepast.
S.A.C.M., Sacm; Société alsacienne de constructions mécaniques: Franse motorenfabrikanten-machinefabrieken thans onderdeel van Wärtsilä en bekend als SACM Wärtsilä.
Säffle
Säffle Tändkula
Samofa: de naam staat voor Samenwerkende Motoren Fabrieken.
Sanders
Sauer
Saurer.
Scania
Scania Vabis: Zweeds merk
Scantic
Schelde Sulzer
Schleiter
Schönebeck
Seatek
Seffle Zweedse fabrikant van (kleine) gloeikopmotoren
Selve
Selving
S.E.M.
Sendling: volledig Münchner Motorenfabrik München-Sendling. Een in 1899 door Otto Vollnhals gesticht bedrijf dat in 1964 de deuren moest sluiten.
Sertek
Silniki Stacjonarne
Simmering
Sisu diesel: zie bij Valmet.
SiYang
Skandia
Skandinaviaverken
S.K.L., Schwermachinenbau Karl Liebknecht:
Duitse motoren fabriek in Maagdenburg; produceert voornamelijk motoren met groot vermogen.
In de binnenvaart o.a. toegepast in sleepboten.
Skoda
Slanzi
Slavia
S.L.M.
Smit, en Smit-Hollandia, Kinderdijk. Machinefabriek Kinderdijk. Zie bij Hollandia.
Smit-Bolnes: Rond 1952 ontstane samenwerking van Scheepswerf L. Smit & Zn. Kinderdijk en Bolnes motorenfabriek uit Krimpen aan de Lek met het doel tot de ontwikkeling van een grotere sterkere scheepsdieselmotor te komen. De productie van deze motor begon in 1954 te Kinderdijk. In 1962 staakte men de productie te Kinderdijk en verhuisde men naar Zierikzee. In 1977 werd de fabriek te Zierikzee gesloten. De reparatie en onderdelen levering van deze motoren keerde weer terug naar Kinderdijk.
Het eerste prototype van deze vergrote Bolnes-motor werd gebouwd bij Smit Kinderdijk en was in februari 1953 gereed.
Smit-Man
Sleipnir Motor AS
Snow
Söby
Solé
Solo: Zweedse fabrikant van kleine benzinemotoren voor scheeps gebruik. De motoren werden in sommige akkerschuiten gebruikt.
Spindel
Star Power
Steijwal: Nederlandse motorenfabriek. De NV SteijWal fabriek te Rotterdam werd op 30 mei 1917 door I. Steijaard en Ir. Jeanette Walen gesticht. Het was een voortzetting van de Standaard motorenfabriek fa. Steijaard en Jeanette Walen. Men produceerde langzaam lopende viertakt dieselmotoren tot een vermogen van circa 150 pk.
Sterling: Amerikaanse fabrikant van benzinemotoren. Enkele maal gebruikt in akkerschuiten.
Steyr
S.T.M.
Stora
Stord
Stork: Nederlandse fabrikant van ondermeer scheepsdiesels en pompen. Ook Stork-Ricardo, motoren met Ricardo wervelkamer en Stork Werkspoor Diesel, vooral zeer grote motoren.
Stork-Wärtsilkä
Stork Ganz
Stork-AEG
Stork-Otlo
Stork-Thomassen
Stork Hesselman
Stuyvol IMOP
Sundial
Super Star: handelsmerk van Motosan Turkije.
Susuki
Svesda
Steyaard & J. Waelen
Sulzer: Zwitserse fabrikant van langzaam lopende twee-takt scheepsdiesel met groot vermogen. Vooral in Duitse en Zwitserse schepen ingebouwd.
Sulzer Samsung
Sulzer DaLian
Sulzer Shanghai
Sulzer Hitatchi
Sulzer Zgoda
Sulzer Fricanbtier
Sulzer Hudong
S.W.D.: Stork-Werkspoor Diesel. Zie Stork. (Steeds Weer Duwen, donderen, draaien)
T:
Tändküla
Tangye
Thiago Amagesto
Thermoil
Thomassen: Nederlandse motoren fabrikant te De Steeg. Opgericht in 1906. Werkte na WO II samen met Stork en is tot in de jaren 60(?) met de bouw van motoren actief geweest. Veel motoren vonden hun weg naar de Nederlandse Spoorwegen
Thornycroft
Timmer: Nederlandse motoren fabriek te Meppel, welke op Brons gelijkende motoren bouwde.
Timray
Torpedo
Trinity House
Triumph
Trumman
Turbomotornyi Zavod
Tuxham: Deense motoren fabrikant bouwde ondermeer gloeikopmotoren.
Turner: nog onbekend.
Twin Disk: Amerikaans merk keerkoppelingen, vooral in combinatie met G.M. dieselmotoren gebruikt.
T.W.M.
U:
Udan
Unie FF
Union
Universal
V:
Vähern-Hanseat
Valmet: De Finse fabriek in Linnavuori was de producent van Vire twee-taktmotoren, Valmet dieselmotoren en Atlas Copco compressoren. Het is niet duidelijk wanneer de naam van de voertuigfabrikant Sisu over gegaan is op de motoren. In 2008 werd de naam Agco Sisu Power, in 2012 werd dit verkort tot Agco Power.
Van Dam: zie van Dam.
Van Capellen
Vanguard
Vellina Frères
Vendeuvre
de la Vergne
Vetus: Nederlandse fabrikant die op basis van bestaande motoren scheepsmotoren samenstelde. Men gebruikte ondermeer basismotoren van Deutz, Faryman, Mitsubishi en Peugeot
Vickers
Vickers Petter
Vivian
VM Motori S.p.A.
V.N.B.
Voith-Schneider
Volda
Volgo Diesel Mash
Volkswagen: Duitse fabrikant van scheepsdiesels. Voor zover bekend alleen in de pleziervaart in gebruik geweest.
Völund
Vomag Vulcan
Volvo: Oorspronkelijk bekend als Volvo-Penta. Tegenwoordig (2010) levert het bedrijf motoren tot circa 1800 pk, vanaf ca. 500 pk zijn deze gebaseerd op Mitsibushi motoren.
Vukcan
W:
Waggon & Marsh
Walschaert
Wärtsilä: Finse firma welke sinds 1942 dieselmotoren produceert. Vanaf 1979 wordt hun invloed op de markt van zwaardere dieselmotoren door overnames e.d. steeds groter. Veel bekende merken waaronder Deutz, S.A.C.M., Stork Werkspoor, Bolnes, Sulzer, e.d. kwamen onder de vleugels van deze firma of gingen er nauwe banden mee aan.
Wärtsilä-SACM: Société alsacienne de constructions mécaniquesals onderdeel van Wärtsilä. Ook bekend als SACM Wärtsilä. Zie ook Poyaud.
Wärtsilä-Vasa
Wärtsilä-Fricantieri
Wärtsilä-Echevarria
Wärtsilä-ZhenJai CME
Washington
Waterloo Boy
Water Mota
Waukesha
WaiChai(Cant.) WeiChai(Man.): Chinees staatsbedrijf dat zich sinds 2002 ondermeer bezig houdt met de productie van diesel motoren.
WeiChai-Deutz
Welnes
Werkspoor: Nederlandse fabrikant van redelijk zware dieselmotoren. Heeft ook in samenwerking met Stork motoren geproduceerd. Het oorspronkelijke bedrijf werd in 1826 opgericht door Paul van Vlissingen en was gevestigd op Oostenburg. Met mede eigenaar Dudok van Heel werd het bedrijf in 1827 omgevormd tot de Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen, Amsterdam. Rond 1850 kreeg men het predicaat Koninklijke. Moeilijke jaren volgen tussen 1871 en 1891. Vanaf 1891 wordt het bedrijf met financiële steun van Stork Hengelo gereorganiseerd en gaat vanaf dan Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en spoorwegmaterieel heten.
De naam Werkspoor. Werkspoor was oorspronkelijk het telegramadres van deze onderneming. Getuige krantenberichten werd dit telegramadres rond 1900 gebruikt voor de vestiging te Soerabaja. Rond 1905 duikt de naam ook op als telegramadres voor de vestiging te Amsterdam.
In 1910 verschijnt een advertentie voor Werkspoor Dieselmotoren, die dan naar het schijnt reeds 8 jaar door de Nederlandse Fabriek voor Werktuigen en Spoorwegmaterieel geproduceerd worden. (Men heeft trouwens ook in licentie met Schulzer motoren gebouwd) In 1913 verschijnt als postadres vermelding "Werkspoor" Amsterdam. Voluit schijnt men dan Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en spoorwegmaterieel "Werkspoor" te heten.
Getuige een mededeling in de Telegraaf van 27-11-1915 heette het bedrijf in dat jaar NV Werkspoor.
In die tijd kreeg men ook een vestiging te Utrecht. In 1954 volgde een fusie met Stork en was men onderdeel van Verenigde Machinefabrieken Stork-Werkspoor (VMF).
Werkspoor-Lugt
Westerbeke
Westinghouse: Amerikaanse fabrikant van ondermeer tandwielkasten en keerkoppelingen.
White.
Wichars Marine WM
Wichmann: Noorse fabrikant van langzaam lopende scheepsdiesels.
Wichmann-Rubb
Wickström: Finse fabrikant van ondermeer benzine-petroleum motoren.
Widdop
F.G. Wilson
Wisconsin
Witte: Amerikaans fabricaat dieselmotor. Een enkel exemplaar heeft hier in akkerschuiten en dergelijke dienst gedaan.
R. Wolff AG, Maagdenburg-Buckau: machinefabriek welke voornamelijk bekend is van de bouw van stoommachines en locomotieven, maar schijnt zich in later tijd ook met de productie van dieselmotoren bezig gehouden te hebben. In 1960 werd ondermeer een 400 pk direct omkeerbare motor geleverd.
Wola
Wolf & Struck: Duitse motoren fabriek te Aaken die benzine/petroleummotoren bouwde. Opvallend aspect daarbij was dat men gebruik maakte van dubbele cilinders boven elkaar met het vliegwiel tussen de twee groepen met elk twee cilinderruimtes. De twee 2 x 2 cilindertypes leverden 8 a 10 pk per cilinder bij ca. 750 tpm. Men had teven een 5 pk motor met slechts één dubbele cilinder formatie. De motoren zijn vermoedelijk tussen 1912 en 1923 in de handel geweest.
Wolseley: Engelse fabrikant van kleine benzine en petroleummotoren. De fabriek schijnt ook motoren voor Ruston geproduceerd te hebben.
Woman B&W
Worthington
Wumag, Waggon- und Maschinenbau AG:
In 1869 als "AG für Fabrikation von Eisenbahnmaterial" te Görlitz opgericht. In 1919 volgt een naamswijziging in "Waggonfabrik Görlitz AG". In 1921 volgt een fusie met de "Görlitzer Maschinenbau AG" en de "Cottbuser Maschinenbau-Anstalt und Eisengiesserei AG". In 1923 volgen fusies met de "Dresdner Maschinenfabrik und Schiffswerft Übigau AG" en de "Maschinenbauanstalt und Dampfkesselfabrik H. Pauksch AG" in Landsberg-Warthe. Later volgen nog enige overnames, maar ook afsplitsingen. Ook na de Tweede Wereldoorlog blijft WUMAG de grootste werkgever te Görlitz.
Na de val van de DDR krijgt de firma de naam "DWA Deutsche Waggonbau AG". De scheepsmotoren van Wumag lijken voornamelijk voor de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld te zijn en werden ondermeer in duikboten toegepast.
Z:
Zamracena
Zavod Dvigatel
Zavod Imeni Malesheva
ZF: Zahnradfabrik Friedrichshafen: op 20 augustus 1915 opgerichte firma, die ondermeer keerkoppelingen en tandwielkasten fabriceert.
ZhenJiang CME:
ZhenJiang EMC
ZhenJiang Siyang Diesel Engine Manufacturing Co., Ltd: thans (2017) nog actieve Chinese onderneming die generatoren, pompen en motoren tot ca. 150 pk bij 3000 tpm levert.
ZTS Tees: Slowaakse fabriek die voornamelijk motoren voor tractoren en zware werkvoertuigen leverde. Opgericht 1973 in 2002 over gegaan in Martimex-Alpha.
Zündapp: tussen 1954 en 1980 fabrikant van zij- en buitenboordmotoren tot ca. 6 pk. Verder bouwde men ook kleine benzine-aggregaten met de naam Stamo (Stationair Motor). De firma was gevestigd te Nürnberg Duitsland, na 1958 te München, en heeft van 1921 tot 1984 bestaan.
'