Lijst scheepsmotoren

'

A:
A.B.C.: Anglo Belgium Company; fabrikant van langzaamlopende scheepsdiesels

A.B.C.-Paxman-Ricardo

AB Diesel Motorer

A.C.M.T.

Advance: keerkoppelingen 20 tot 2800 pk

A.E.G.: voor zover bekend, medefirmant bij de productie van verbrandingsmotoren betrokken. Wel actief in electrische aandrijvingen.

A.G.O.

Aisla-Graig

Ajax

Akasaka

Albin: Zweedse fabrikant van diesel en benzinemotoren. De fabriek van Albin werd in 1906 door Lars Albin  Larssons gesticht en heeft tot ca. 1973 bestaan. Behalve motoren werden er ook motor- en zeiljachten gebouwd. De machinefabriek stond in Kristinehamn, Zweden.

Albion

Alco

Allen: Britse scheepsmotoren fabrikant.

Allen-Bedford

Allen-Nei

Allis Chalmers

Allweiler

Alpa

Alpha

Alpha-Man-B&W

Alsthom

Amanco

American Diesl Corporation

A.M.W: Antwerpse Motorwerken.
Antwerpse vestiging van Reintjes keerkoppelingen en tandwielkasten. Thans (2012) Reintjes Benelux bvba 

Ansalde

Anson

Ape-Allen

Aran

Armstrong

Armstrong-Siddeley: motoren van Britse makelij, welke in Nederland voornamelijk toepassing vonden als hulpmotor of als voortstuwingsmotor in akkerschuiten. 

Arona

Askeladden

Atlantic

Atlas

Atlas-Imperial

Atlas-MaK

A.E.C.Associated Equipment Company Ltd : Ook Engels fabrikant van vrachtwagen en busmotoren. In de binnenvaart nauwelijks bekend.

Avance: tweetakt gloeikopmotor. In 1929 werd de fabriek in Stokholm, Zweden overgenomen door Munktell waarna de naam verdween. 

A.V.L.

A.W.A.Alteliers Walschaerts: scheepsdiesel uit Brussel. 



B:
Backhard

Baldwin

Bamford

Motoren- und Maschinenfabrik Bauer & Lage: Duitse motorenfabriek uit Kiel. Actief tussen 1923 en 1939.  (viertakt gloeikopmotoren)

Baudouin: Franse motorenfabrikant. De firma is in 1890 opgericht en bouwt thans scheepsdieselmotoren van 400-900 pk.

Bauscher: Duitse machinefabriek, die korte tijd enige (kleine) scheepsmotoren geproduceerd heeft. 

Beardmore Tornado

Bedford:  Engels merk scheepmotor.

Bellis & Morcom

Bergen: Noorse machinefabriek en motoren fabrikant. 

Bergius Kelvin

Bergsund

Berkel: Nederlandse motorenfabrikant echter bekender van de productie van weegschalen.
W.A. Van Berkel was een machinefabriek die werkelijk alles maakte. Niet alleen weegschalen, maar zelfs ook 35 (water)vliegtuigen! De productie daarvan hield rond 1922 op. Motoren werden gefabriceerd van 1919 tot 1923, alle types zijn min of meer gelijk, maar hebben onderling ook verschillen. Van Berkel bouwde verticale 1, 2 en 3 cilindermotoren. In het noorden werd in 1921 een demonstratie georganiseerd bij Fulton in Hoogezand. In 1923 werd van Berkel vertegenwoordigd door firma Boll & Gorter aan de Westerhaven in Groningen. Ze adverteerden met hun zuinigheid van 210 gr/pk/uur en hun lage smeerolieverbruik. 1 cyl - 22-30 pk 2 cyl - 48-70 pk 3 cyl - 65-90 pk
In 1922 zou de motoren fabriek verkocht zijn aan Fravri & Momoram die ze nog onder de naam "Fra - Vrie" op de markt zouden hebben gebracht. 

Berkel IMOP

Berliet

Bernard Moteurs: rond 1920 opgerichte Franse fabrikant van kleine (?) motoren. Vooral bekend van lucht gekoelde motoren, produceerden ze onder andere  het type W110 ook als watergekoelde motor.
In 1941 nam men de motoren productie van Japy over en ontstond het 'merk' Japy-Bernard.

Bernaul

Bessemer

Bessemer van Blerck

Beta

Beta Marine

Beyer

B.H.B.

Bjørnevik

Blackstone: Engelse fabrikant van dieselmotoren.  Vooral bekend door Lister-Blackstone motoren.

Blokland: Sliedrecht. 

B.M.C., Hoogezand. Boon, Molema en de Cock, Hoogezand / Foxhol. Gloeikop motoren 1930.

B.M.C., British Motor Company.

B.M.C. Sealord

BMW Marine

Bohn & Kahler
Duitse machinefabriek te Kiel. In 1897 ontstaan. In 1905 nam de firma een groot aantal aandelen van   de Kieler Maschinenbau AG vorm. Daevel, bouwer van 4-takt gloeikopmotoren, over. In 1920 is een volledig samengaan een feit en begint men met de productie van in licentie van de Deense motoren fabrikant Nielsen, gebouwde motoren. Onder Duitse schippers is B&K ook als "bummst und kracht" bekend.

Bofors

Bofors-Nohab

BolinderBollinder Munktell:  Zweedse motorenfabrikant. 

Bolnes: Nederlands merk scheepsdieselmotoren. In 1885 opgericht door Johann Hendrik van Cappellen als gieterij en fabriek van stoomwerktuigen. In 1908 werd het NV Machinefabriek Bolnes v/h J. H. van Cappellen. Directeur Cornelis Willem van Cappellen. In 1910 verhuisde men naar de terreinen op de Zaag onder de gemeente Krimpen a/d Lek. Voorheen was hier de scheepswerf Rotterdam gevestigd. In 1960 kwam het tot de oprichting van Smit-Bolnes te Zierikzee. In 1988 kwamen de laatste Bolnes motoren uit de fabriek. 

Bombardier

Boni

Borgward

Borserbäten

Bosch: Duitse fabrikant van o.a.:brandstofpompen, startmotoren en dynamo's.

Bovard & Seyvang

Brevo: fabrikant van ondermeer keerkoppelingen.

Brianskii Mashinostroitelnyi Zavod

Brif

Brif-Paxman

Briggs & Stratton: Amerikaanse fabrikant bekend van kleine luchtgekoelde benzinemotoren. 

Britisch Cup

British Leyland

Britt: fabrikant van kleine benzinemotoren voor vaartuigen.

Brons, Appingedam: Bekend Nederlands merk. Opgericht in 1906. In 1975 volgde een fusie met de BV Motorenfabriek Alphen aan de Rijn. In 1979 kwam de fabriek in handen van de Noordelijke Ontwikkelings Maatschappij, werd de productie van Brons motoren gestopt en werden voortaan MAN motoren geassembleerd. In 1989 kwam het bedrijf in handen van Waukesha (Engine Division) onderdeel van het Amerikaanse Dresser Industries.

Brooks

Brossel

David Brown

Bruneau: Franse fabrikant van stationaire motoren. 

Brunvoll

Brutus

B.U.B.

Buckleye

Buckau Wolf: Duitse motoren fabrikant gevestigd te Maagdenburg. De motoren werden tussen 1928 en 1989 geproduceerd. Daarna ging men verder als SKL.

Buda, Chicago, USA. In 1953 opgeheven.

Bukh: Deense fabrikant van van dieselmotoren. Tegenwoordig tot ca. 800 pk.

Burgerhout Nobel

Burmeister & Wain: Deense scheepswerf, tevens motorenfabrikant. 

B&W-Manises

B&W-Mitsui

B&W-Hinnoshima

B&W-Hitachi-Sozen

B&W-Sangyong

B&W-Tvornica

B&W-Rostock

B&W-Bremer Vulkan

B&W-Holeby

B&W-Dalian

B&W-Hudong

B&W-Bryanskyi

B&W-Hyundai

B&W-Kawasaki

B&W-JG Kincaid

B&W-Alsthom

B&W-Frederikstadt

B&W-Clark Kincaid-Normo

Büssing: Duitse fabrikant van voertuig-dieselmotoren. Kort na de oorlog werden deze motoren veelvuldig  in kleine schepen toegepast. Vaak liggende motoren. De firma werd in 1971 door MAN overgenomen, waarna het motorembleem, een leeuw, ook op MAN vrachtwagens verscheen.


C:
Callesen: Deense viertakt dieselmotor.

Callesen Apenrade

Carels

Carels Ingersoll Rand

Carter

Cascade

Case

Catalist

Caterpillar: Amerikaanse motorenfabrikant.

CeHa

Ceres

Chicago Pneu Matic

ChongQing

Chrighton-Vulcan

Christoff

Christoff & Unmack

Chrysler

C.K.D.

Claeys: België. 

Clark Bross

Clark-Hawthorn

Clark-Hurth

Clayton-Suttlerworth

ClevelandCleveland Diesel (Engine Division) werd in 1938 door General Motors gesticht als dieselmotorenfabriek voor vermogens boven ca. 400 pk. De kleinere motoren werden sindsdien geproduceerd door de Detroit Diesel Engine Division.

Climax: Nederland

Cliveaux

CLMCompagnie Lilloise de Moteurs: in 1928 begonnen met de fabricage in licentie van Junkers motoren. Sinds 1942 gedistributeerd via CGM  ( 'Compagnie Generale De Moteur', Levallois-Perret, Seine, France). In 1954 werd de productie overgenomen door Indenor een afdeling van Peugot te Dijon.

C.M.G.

Colo Diesel

Columbus Cam

Concordia: Nederlands fabrikaat gloeikopmotor van rond 1916.

Consisten

Continental

Continental van Blerck

Cooper Bessemer

Coventry-Victor: Engels merk scheepsdiesel. De kleine boxermotoren werden in diverse akkerschuitjes toegepast.

Coventry-Climax:

Covic: vermoedelijk een gelegenheidsnaam voor Coventry-Victor welke gebruikt werd tijdens de productie van Cub motoren.

C-power

Craftsman

Crepelle

Crossley

Crusader

Cub: kleine watergekoelde boxermotoren, welke ook door Coventry-Victor / Covic geproduceerd werden.

Jean Crepelle Allen: Frans motormerk.

Cummins: Engelse scheepsdieselmotoren,

Cummins-Wärtsilä: nieuwe naam na inlijving door Wortsilä.


 
D:
Daewoo

Daewoo-MWM: Koreaanse motoren fabrikant, die rond 2008 over ging in handen van Doosan Heavy Industries. 
D.A.F.: Nederlands fabrikaat. Sinds de jaren 60 als scheepsdieselmotor redelijk bekend. (Da's Altijd Fout)

DAF-Allis

Daihatsu

Daimler: Duitse motoren fabrikant, gesticht in 1885, die zich in eerste instantie voornamelijk bezighield met de ontwikkeling van benzine motoren en de bouw van voertuigen.

Daimler-Benz: na de fusie in 1929 van Daimler (Mercedes) met de autofabrikant Benz werd voor de motoren nog enige tijd deze naam gebruikt. Later ging men ook de motoren Mercedes noemen.

van Dam: Nederlandse fabrikant van op kromhout gloeikopmotoren gelijkende motoren. Het betreft hier motoren van de NV Overschiese Motorenfabriek A.J. van Dam & Cie die tussen 1901 en 1941 actief was.

Dan-Normo

Darmstadt

Davey Paxman

Daytona

D.B.D.

DDC-MTU

Deadong

Dekkers Roosendaal: bouwer van  o.a.  horizontale gloeikopmotoren.

Deltic

Demag: Deutsche Maschinenbau-Aktien Gesellschaft in Duisburg. De fabriek verwierf bekendheid met de bouw van zware hijskranen en andere hijsconstructies. De firma is in 1910 ontstaan bij een fusie van de Märkische Maschinenbau-Anstalt L. Stuckenholz AG, de Duisburger Maschinenbau AG en Benrath Machinenbau GmbH. In 1973 werd de firma overgenomen door Mannesmann.  

Demag-Krupp

Demag-Modag

Densil: product van Densil Motorenfabriken 'Densil' Aalbborg. Deense fabriek die tussen 1916 en 1921 twee-takt gloeikopmotoren en 4-takt benzinemotoren voor scheepsgebruik gebouwd heeft, leverden gloeikopmotoren met een vermogen van 10 tot 240 pk en 1 tot 4 cilinders.

Desarollo

Detroitdiesel

Deutz: Duitse fabrikant van scheepsmotoren.  Zowel Benzine, petroleum, gloeikop als dieselmotoren. Beroemd waren de Liggende Deutz, veel toegepast voor lamme-vlerken en in opdrukkers, de Blauwe Deutz en de Klöckner Deutz waarmee dan het type SAM 517 bedoeld wordt. Ook bekend als Klöckner Humbolt Deutz.  De firma werd in 1864, als gasmotorenfabriek Deutz, gesticht door Nikolaus A. Otto en E. Lange, die de uitvinders van de Ottomotor waren.

Deutz-Brons: Deutz 4-taktmotoren, die gebruik maken van het Brons-verstuiverbakje. In 1907 begon de officiële productie van deze motoren. Deutz had echter al voor deze tijd verstuiverbakjes zonder de benodigde licentie toegepast. De type aanduiding bevatte de code BrM.

Deutz-MWM

Deutsche Werke:
Duitse fabrikant van dieselmotoren gevestigd te Kiel. Na de 2e wereldoorlog opgesplitst in het West-Duitse MAK en het Oost-Duitse SKL.

DeVille

D.K.MDeutsche Kromhout Motoren Fabrik, te Brake, Oldenburg, Duitsland. In 1911 gesticht. Deze fabriek bouwde vanaf 1912 Kromhout RO en middeldruk motoren voor de verkoop in Duitsland en levering aan Amsterdam. Dit kwam tot een einde toen de fabriek in 1929 op eigen initiatief Hogedrukmotoren (onder de naam Kromhout) gingen bouwen en verkopen. Men ging toen verder als Deutsche Motorenfabrik A G. In 1932 werd uitstel van betaling aangevraagd, waarna het bedrijf vermoedelijk beëindigd werd. Mede door de eerste Wereldoorlog is de fabriek geen succes voor Kromhout geweest.

D.M.L.

D.M.S.

D.M.R.

Dong: Koreaanse fabrikant

Doosan: Koreaanse fabrikant van scheepsmotoren.

Doosan-Deawoo: kort na de overname van Deawoo door Doosan gehanteerde merknaam.

Dorman

Douvrin

Doxford

Drakenburg

Drott

Drypool Brons

Dunjo

Duplex

Dupont

Dürkopp

Dürr-Motoren Gesellschaft: zie E.W.M.

Duvan

Dvigatel

Dvigatel-Rovolyutsii

D.W.K.

Dykhof Bochet



E:

Echevarria Wärtsilä Diesel S.A. : zie Wärtsilä.

Economy

E.E.C

Ellwe:
Het bedrijf Ljusne-Woxna AB, afgekort tot LW of wel EllWe was gevestigd te Ljusne, Zweden. Deze motorenfabrikant was tussen 1916 en begin jaren veertig actief. De eerste motoren waren twee-taktmotoren met een voorkamer, die het midden hield tussen een gloeikop en een diesel. In 1919 werd het bedrijf overgenomen door AB Svenska Maskinverken in Södertalje, Zweden. In de jaren dertig start men ook de productie matig snellopende viertakt dieselmotoren met een vermogen van 100 tot 200 pk (50 pk per cilinder). Men produceerde gelijkertijd 1 en 2 cilinder tweetakt motoren met vermogen van 9 tot 120 pk.

E.M.D

E.M.W.: Eilenburger Motoren Werke. Duitse fabrikant van motoren ondermeer voor stationair gebruik, voertuigen en locomobielen. Voortgekomen uit Dürr-Motoren Gesellschaft, Eilenburg (ca. 1900-1921). De firma was vanaf ca 1921 tot de tweede wereldoorlog actief.

Energie

Energie Berkel

Enfield

Enpon Albeno

Enterprise

E.R.D

Eriksberg


F:
FairbanksFairbanks MorseU.S.A: Deze omvangrijke onderneming begon rond 1900 met de productie van motoren.

Falk Brons

Farymann, Lampertheim (Mannheim), Duitsland.  De firma werd op 5 augustus 1947 door de heren Farny en Weidmann gesticht. Men werd vooral bekend van de productie van kleine 1-cilinder dieselmotoren met liggende cilinder en verdampingkoeling; de zogenaamde kookpot. Deze motoren vonden toepassing als ankerliermotor. In 1979 werd de firma overgenomen door de Amerikaanse Briggs and Stratton maar is nog steeds onder de eigen naam actief.

Ferro

Fiat: Italiaanse motorfabrikant.

Fiat Aifo: Italiaanse motorfabrikant.

Fiat Arona: Italiaanse motorfabrikant.

Ficantieri

Fijenoord MAN

Fivet,  Frankrijk: stationaire motoren.

F.M.

F.N.M.

Foden

Firma Fors,  Alkmaar: bouwde zowel  scheeps- als stationaire motoren.

Ford

Ford Ebro

Ford Lehman

Ford Mermaid

Forden

Fordson Major

FowlerFowler London

Franklin

Frederikshavn

Fuji

Fulton



G:
Gamma

Ganz

Ganz-Jendrassik

Gardner: Engelse scheepsmotor. 

Gradner Ford

Gelria: Machine- en Motorenfabriek Gelria, Arnhem. In 1989 voortgekomen uit de onderneming van G.A. Alsche en na uitbreiding met een eigen gieterij leverancier van ondermeer stationaire gas-, petroleum- en benzinemotoren.

General Electric Comapany, GEC: overkoepelende firma waar ondermeer Paxman, Dorman, Napier Deltic en Ruston deel van uit maakten.

General Motors: Zie GM.

Germania

Gideon

Gimotors

Glennifer: Schotse fabriek van niet al te grote scheepsmotoren. De fabriek heeft tot begin jaren zestig bestaan.

Globe

G.M.General Motors: Amerikaans merk van snellopende tweetakt diesels. Ook Detroitdiesel genoemd. Vooral Spitsen waren bekend vanwege de brullende GM's. Ook bekend als 'Groot Mankement'. Detroit diesel (engine division) werd in 1938 door General Motors gesticht als dieselmotorenfabriek voor vermogens onder ca. 400 pk. De grotere motoren werden sindsdien geproduceerd door Cleveland Diesel Engine Division. 

G.M.C.

Goedkoop: Van motoren fabriek Kromhout.

Görlitz

Götaverken

Götaverken B&W

Grandi Motori Triest

Grandi Motori Fiat

Gray: Amerikaanse fabrikant van scheepsmotoren. In 1967 stopte de productie.

Gray Marine: Amerikaanse fabrikant van scheepsmotoren. In 1967 stopte de productie.

Greaves Farymann

Grena

Griffin

Guascor

Güldner: Guldner-Motoren-Gesellschaft mbH. Duitse fabrikant die voornamelijk bekend is door de productie van landbouwvoertuigen. 

Gusto


H:

HaEs: Meppel, ook bekend als Huisman diesel. 

Hafa

Halberstadt

Hall Scott

Hall Russell

Hamworthy

Hanomag: ook Hanomag-Henschel: Duits fabrikant die voornamelijk bekend is van de productie van vrachtwagens, waarvan de motoren ook tot scheepsdiesel werden omgebouwd.

Hanseat

Hanshin:

Harland & Wolff

Harris

Harrisburg

Hatz:Duitse fabrikant van dieselmotoren, gevestigd te Ruhstorf, Bayern. In 1904 begonnen met de productie van motoren. Men heeft onder andere gloeikopmotoren, liggende ééncilinder motoren, maar ook tractoren gebouwd. Vanaf 1958 voornamelijk bekend van luchtgekoelde hulpmotoren.

HC ørsted

Heesen Motorenfabriek uit Amsterdam aan de Omval. De fabriek werd in 1901 gesticht. Omstreeks rond 1960 verhuisd naar Boxtel en daar het bedrijf voortgezet. 

Heimdal

Henschel: Henschel-Werke Kassel, Duitsland. Sinds 1848 locomotievenfabrikant. Begin twintigste eeuw volgde een uitbreiding van de activiteiten en rond 1925 begon men met de productie van dieselmotoren zowel voor vrachtwagen als ook scheepsmotoren. Ook bekend als Hanomag-Henschel

Hercules: diesel- en benzinemotoren van Amerikaanse makelij die door Kromhout op de markt gebracht werden.

Hill

Fa. Johan Hillen, Blericksche motorenfabriek. Maakte een grote verscheidenheid aan benzine en petroleum motoren; ook voor de scheepvaart.

Hille Werke

Himsen

Hino

HK Nogva

H.M.G:Hanseatische Motor Gesellschaft. Gevestigd in Hamburg. Productie van motoren in het bereik van 7 tot 300 pk. Fabrikant van 2 en 4 takt dieselmotoren en van tweetakt gloeikopmotoren die voorzien waren van carterspoeling (krukkastspoeling). Onder schippers stond H.M.G. voor "Help Mij Gauw", "Hier mijn Geld" en "Honderd maal gerepareerd".

Hoffman

Holland Motor en Co, Hoogte Kadijk 121, Amsterdam: produceerde tussen 1907 en 1910 (1912) zuiggasmotoren van 25, 75 en 100 pk. De stichter van het bedrijf, Woortmeijer, was eerder werkzaam voor de Kromhout motoren fabriek van Goedkoop, maar begon na enige onenigheid voor zich zelf. Een succes is het niet geworden. In 1911 schijnt men naar het Galgenveld in Noord verhuisd te zijn en kort daarop, begin 1912, wordt men reeds failliet verklaard. Het bedrijf zou ook enkele motorbootjes gebouwd hebben.

Hollandia diesel: niet meer bestaand merk scheepsdiesel, gloeikop.
De motoren werden gebouwd door Machinefabriek Kinderdijk opgericht door de werven J&K Smit en L Smit. Ook bekend als Diepenveen, Lels en Smit. In 1916 komt het tot een breuk en gaat L. Smit alleen verder. Later produceert men kleine motoren onder eigen naam en werkt men vanaf 1951 samen met Bolnes aan de productie van Smit-Bolnes motoren. In 1958 lijkt er een eind te komen aan de activiteiten van Hollandia diesel. Officieel staat echter 1966 in de boeken.
Hollandia motoren werden ook geproduceerd in fabriek van Willem Smit. In 1925, het bedrijf heette toen N.V. Smit & Co's machine- en motorenfabriek werd onder leiding van ir. B.C. Kroon de productie van gloeikopmotoren ter hand genomen. In 1930 startte productie van 2-takt diesels. Na 1949 worden er geen motoren meer onder de naam Hollandia geproduceerd.

Holmag

Hope

Hornsby

Hudong

Hundested motorHundested propeller A/SJørgensen & Højsgaard Engineering Company : in 1921, als Jørgensen & Højsgaard Engineering Company, opgerichte Deense firma. Bouwer van ondermeer scheepsdiesels, waarvan de grootste een drie cilinder 400 pk machine was. De firma produceert tegenwoordig scheepsschroefinstallaties in een bereik van 25 tot 1360 pk.

Hupeh Diesel Works, China. Scheepsdiesels uit WuHan, HuBei, China. Bekend is slechts het type 290 C. Een twee-cilinder 20 pk Viertakt.

H.W.M.

Hyundai


I:
I.B.

Ideal

IFAIndustrieverband Fahrzeugbau der DDR: Scheepsdieselmotoren werden door Joh. van Duyvendijk, Krimpen a/d IJssel, geïmporteerd. 

Immesol

IMOBIMOPAntwerpse fabriek produceerde gloeikopmotoren. Soms met een P in plaats van een B geschreven.

Indar

Indenor

Industrie: Nederlandse motoren fabrikant.

International

Iseki

Isotta Francini Breda

Isuzu

Iveco: Italie, onderdeel van het Fiat concern.

Iveco Aifo: Italie, onderdeel van het Fiat concern.

Iveco Fiat: Italie, onderdeel van het Fiat concern.


J:
Jacobson

Jaehne

Jaffa

J.A.P.: fabrikant van kleine benzine motoren, als ook buitenboordmotoren. Redelijk vaak gebruikt in akkerschuiten en als motor voor mobiele dekwaspompen.

Japy: Japy Frères & Cie, Beaucourt, Haut-Rhin, Frankrijk. Zeer oude firma die in de jaren 60 van 19de eeuw met de productie van motoren begon. Ondermeer bekend van langzaam lopende (<300 tpm) horizontale petroleummotoren met een zeer robuuste en eenvoudige bouw en een vermogen tot 4 pk. Later ontwikkelingen resulteerden in de jaren dertig van de twintigste eeuw tot motoren met een vermogen van 10 pk bij 1300 tpm. Een aantal van deze motoren zijn ook in kleine vaartuigen in gebruik geweest.
Rond 1941 is de firma overgenomen door Bernard Moteurs, die de Japy motoren nog enige tijd blijft produceren. Deze motoren raken bekend onder de naam Japy-Bernard.

Jastram: Duitse motoren fabrikant uit Hamburg. Door Carl Jastram in 1873 gesticht en begonnen met benzine en petroleummotoren. Later overgestapt op de productie van dieselmotoren. De zwaarste types waren tot ruim 400 pk bij maximaal 600 tpm. In de jaren vijftig werd de productie van motoren gestaakt. Tegenwoordig bouwen ze stuurmachines onder ander voor de zeevaart.

J.C.B..

J.C.B. ecomax

Jenbacher

Fred Jernts

Jernskib

J.G.M.

J.M.W.

Jobbet I Maskinverkstaden

Jobergg

John Deere: Amerikaanse fabrikant van dieselmotoren. De firma verwierf bekendheid met de bouw van landbouwwerktuigen maar vooral sinds de tweede wereldoorlog heeft het merk ook een plaats tussen de (lichtere) scheepsdieselmotoren verworven.

Joshua Hendy

Jönköping Motfb

Jørgensen & Højsgaard Engineering Company: zie bij Hundested motor.

Jösenfjord

June Munktell

Junkers: Junkers Motorenbau GmbH werd in 1923 te Dessau opgericht.


K:

Kaelble: Duitse fabrikant van vrachtwagens, grondverzetmachines e.d. In 1895 te Backnang bij Stutgart opgericht. Voornamelijk rond het begin van de jaren 60 hebben een aantal schepen met motoren met een vermogen tussen de ca. 180 en 280 pk rondgevaren.

Kämper

Kandy

Kelvin: Britse producent van scheepsdiesels. 

Kermath: Amrikaanse fabrikant van scheepsdieselmotoren gevestigd in Detroit. De firma is tussen 1910 en 1950 actief geweest. Men produceerde onder meer de Kermath Hercules 6-707 goed voor 160 HP bij 1600 rpm. De grootste motoren, V12's met 500 HP vernogen. Kermath kwam in 1954 ook met een stuurbare waterjet aandrijving van 61 HK. De motoren zijn voornamelijk in snelvarende motorboten en jachten toegepast.

K.H.D: Klöckner Humbolt Deutz. Zie Deutz. (Kan Haast niet Duurder)

Kilo-Pak: handelsfirma voor de verkoop van generatorsets.

Kirloskar

Kohler

Kolomenskii Zavod

Kolomna

Komatsu

Koopman

Kromhout: Nederlandse fabrikant van scheepsmotoren. Men bouwde zowel benzine-, petroleum-, gloeikop- als ook dieselmotoren. De motorenfabriek op scheepswerf 't Kromhout aan de Hoogte Kadijk in Amsterdam begon rond 1900 met de bouw van benzinemotoren. In 1908 verhuisde de fabriek naar de Hamerkade in Amsterdam Noord. Vanaf 1913 boekte men successen met de gloeikopmotoren uit de zogenaamde M-serie (9-500 pk). Hogedruk dieselmotoren werden vanaf 1926, de H-serie, geproduceerd.
Reeds vanaf 1932 begon men de zogenaamde Kromhout-Gardner motoren in licentie te produceren (LW en LS). Dit waren matig snellopende diesels. Ook de daarop volgende Kromhout GS (1951) en TS (1955) motoren waren dat. Daarna zijn er geen nieuwe types meer ontwikkeld. In 1966 werd Kromhout onderdeel van Stork. Onder andere het type F 240 werd nog een tijdje bij de Stork fabriek te Zwolle geproduceerd.  De fabriek te Amsterdam werd in 1969 gesloten. Spreuk: 'Kromhout is kracht'.

Kromhout SWD

Krupp

Krupp MaK

Kubota: Japanse fabrikant van motoren. Hier in Nederland voornamelijk gebruikt in aggregaten en als kleine hulpmotor. 

Van der Kuy en Van der Ree, Rotterdam: een advertentie voor Van der Kuy's en Van der Ree's Oliemotoren uit 1913 laat ons een schets van een gloeikopmotor met 2 x 2 cilinders zien. De veerscheepjes Heen en Weer 16 en 17 werden geleverd met Van der Kuy's en Van der Ree's motoren. Verder is bekend dat er onder hun naam ten minste zeven schepen zijn gebouwd.

Kvaerner-Brug


L:
Lackawanna

Lancing Marine

Landini

Long: fabrikant van ondermeer keerkoppelingen.

La Rauch IMOB

Laurin: fabrikant van onder meer gloeikopmotoren. 

Laurin & Klement

Laval

Lavals Angturbin

Lehman

Leon Claeys

Le Roy

Leyland: Engels merk scheepsdiesel.

Leyland Thornycroft

Lidan

Lindholmen: voormalige Zweedse scheepswerf die onder die naam enige tijd ook dieselmotoren voor de zeevaart op de markt bracht. In 1976 opgeheven.

Linke-Hofmann

Linke-Hofmann-Busch

Linz

Lister: Engelse fabrikant van dieselmotoren. Tussen 1940 en 1960 vooral voortstuwingsmotoren, na 1960 zeer bekend door de één cilinder luchtgekoelde motoren, die voor de aandrijving van luchtcompressors en dynamo's gebruikt werden. Lister werd in 1965 ingelijfd bij Hawker Siddeley, die ook Petter bezat

Lister Blackstone: waarschijnlijk licentie overeenkomst. Ondermeer voortstuwingsmotoren.

Lister Petter: dit merk ontstond toen de eigenaar Hawker Siddeley de merken in 1986 samenvoegde.

Little Morse

Lloyd

Lohnis

Lomarine

Lombardini

Loog Landaal: Apeldoornse Machinefabriek die rond 1900 ook gasmotoren produceerden. Enkele daarvan hebben hun weg naar de binnenscheepvaart gevonden. In 1902 opgegaan in de NV Apeldoornse Machinefabriek en Metaalgieterij voorheen Loog Landaal. Ze adverteerden met zowel horizontale als vertikale gas- en petroleummotoren in combinatie met verstelbare schroeven.

Looman: fabrikant van ondermeer keerkoppelingen.

Lorenz: merk van horizontale benzine- / petroleummotor uit Kromeriz, Moravia, Tsjechië.

Lugger

Lycoming

Lysekil


M:
Mack

MacLaren

Mac Laren Ricardo-Leeds

Maegerle

MaKMachinebau Kiel GmbhM.A.K.Motore(n) Anlage Kiel:
Duitse fabrikant van ondermeer scheepsdiesels. MaK is een na-oorlogse (1948) voortzetting van Deutsche Werke.  Na een conflicht met M.A.N. werd in 1954 de afkorting M.A.K. gewijzigd in MaK.
De motoren droegen de bijnaam; "Mist aus Kiel". 

MaK Caterpillar: MAK, toentertijd Krupp MaK werd in 1996 door Caterpillar overgenomen en ging toen Caterpillar Motoren GmbH & Co KG heten. De motoren fabriek werd omgedoopt naar KEC, Kiel Engine Center.

M.A.N.Machinenfabrik Augsburg-Nürnberg:
Duitse fabrikant van onder meer scheepsdiesels. In 1898 fuseerden de, in 1840 opgerichte, Maschinenfabrik Augsburg en de, in 1841 opgerichte, Maschinenbau-AG Nürnberg tot de Vereinigten Maschinenfabrik Augsburg und Maschinenbaugesellschaft Nürnberg A.G.. In 1908 werd de naam veranderd in Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg Aktiengesellschaft (M.A.N. AG.).
In 1897 bouwde de toenmalige fabriek de eerste door Rudolf Diesel ontwikkelde dieselmotor. De firma is, voor zover bekend, door de jaren heen scheepsmotoren blijven produceren en doet dat nog steeds.

MAN B&W

MAN-B&W-Alpha

MAN Brons

MAN Rostock

MAN Sulzer

MAN Tvornica

MAN Perkins

Mars Werke

Martin

Masson: fabrikant van ondermeer keerkoppelingen.

Maybach

Mazda

McDonald Imperial

McIntosh Seymour.

Meadows

Merlin

Mermaid: mogelijk Ford Mairmaid.

Mercedes Benz: zie M.T.U.

Mercury: nog onbekend.

La Meuse: Belgische fabrikant van onder meer matig snellopende 4-takt scheepsdiesels.

Mer

M.G.O.

M.G.O. SACM

Midif

Mielec

Miller

Mirrlees: Brits motormerk dat sinds 1969 vooral bekendheid geniet door de samenwerkingen met Blackstone onder de naam Mirlees Blackstone.

Mirrlees, Bickerton & Day

Mirrlees Stockport

Mitsubishi三菱重工業株式会社. Japans motormerk dat sinds de jaren zeventig van de twintigste eeuw een opgang gemaakt heeft. Onder schippers ook wel een mugge-bussie genoemd. 

Mitsubishi-Duco

Mitsubishi-Hatsudoki

Mitsubishi-Akasaka

Mitsubishi Sulzer

Mitsui

MK Holland

Mogul

ModagModaag: Duits merk twee-takt diesel.

Modag Krupp

Moës: Belgisch merk scheepsdiesel.

Momaram

Mordiesel

Motoasan: Turkse producent van motoren, generator- en pompsets e.d. Men produceert ondermeer eenheden onder de naam Super Star en Super Star Yunus.

MTU,Motoren- und Turbinen-Union Friedrichshafen GmbH: sinds 1969 de naam van Maybach Mercedes-Benz Motorenbau GmbH. Deze firma ontstond in 1966 na een fusie van Maybach-Motorenbau en de motorenafdeling van Daimler-Benz.

MTU Detroit

Murphy

Murray & Tregurtha

M.W.M.: Motoren Werke Manheim. Gesticht 1883 door Carl Benz. 

MWM Deutz



N:
NanChang

Nanni

Napier

Napier Deltic

National

National Superior

Nei-Ape-WH Allen

Nejvetsi

Nering Bögel: gloeikopmotoren met (voor zover bekend) per cilinder gescheiden carters. ca. 25 pk per cilinder 380 tpm max. De motoren werden in Deventer gebouwd. Naar het schijnt was de gloeikop gebouwd naar Moös patent. De uit 1756 stammende ijzergieterij (o.a. vuurtorens) ging in 1932 failliet, maar maakte in afgeslankte vorm een nieuwe start.

Neufeldt & Kühnke: Duitse fabrikant uit Kiel. Sinds 1936 Hagenuk (= Hanseatische Apparatebaugesellschaft ehemals Neufeldt und Kuhnke) geheten. De in 1899 opgerichte firma richtte zich scheepsuitrustingen, duikersuitrustingen, radiotelefonie en radio-ontvangers. Men heeft gedurende een vrij korte periode ook gloeikopmotoren gebouwd. Sommigen daarvan waren uitgerust met waterinjectie.

Newbury

New Holland

Nijhuis, Winterswijk: firma met naam in de bouw van houtgasgeneratoren en ombouw van motoren tot gasmotor.

Niigata

Nigoco.

Nilsson

Nissan

Nobel

Nogva

Nohab

Nohab Wärtsilä

Nohab-AB-Bofors

Nohab-Polar

Nordberg

Nordbergen

Normo

Normo-Bergen

Norpro

Nortek

Northern Light

N.R.F.Nederlandse Radiatoren Fabriek: Uitvinder en producent van bunkoelers. Mill, Holland.

N.U.K

NVD


O:
Oberursel

Oddmann Brunvoll

Ohio

Olympia: scheepsbenzine-, mogelijk ook petroleummotor.  Het type vond ondermeer toepassing in de diverse akkerschuiten.

OMC

OM Desstroom

Omnia

Onan

Otto Deutz

Otto Langen

NV Overschiese Motorenfabriek A.J. van Dam & Cie: zie bij van Dam.


P:
Palmer

Pametrada

Parsons

Paxmann

Paxmann Ricardo

Pearl.

Pelapone

Peninsular

Penta: Zweedse motorfabrikant uit Köping. De firma maakte ondermeer motoren voor de autofabrikant Volvo en werd in 1935 door deze overgenomen, waarna de naam veranderde in Volvo-Penta.

Penz Diesel Mash

Pervomaisk Diesel Mash

Perkins:  Engels fabrikaat

Perkins-Sabre: Engels fabrikaat

Peter Brotherhood

Petter: Engels merk dat vooral bekend is van luchtgekoelde hulpmotoren. (spetter)

Petter McLaren

Peugeot

Phasor

Pielstick

Pielstick-IHI

Pielstick-NKK

Pielstick-Niiagata

Pielstick-Tvornica

PJ

Polar

Polar-Atlas

Polar-Nohab

Poyaud: Frans merk dieselmotoren ondermeer bekend onder de naam Diesel Poyaud.
In 1909 door Abel Poyaud in St. Paul Bert, Frankrijk, opgerichte machinefabriek. Samen met enkele andere vormde hij de Société Surgèrienne de Construction Mécanique, beter bekend als de SSCM. In 1927 begon de productie van oliemotoren. De productie van 4-takt dieselmotoren begon in 1945 ook dan ontstaat de naam  "Moteur Poyaud". In 1975 werd  de fabriek onderdeel van Société Alsacienne de Construction Mécanique, beter bekend onder de afkorting SACM. In 1989 komt het bedrijf in handen van Wärtsilä. In 1992 wordt de fabriek gesloten. De onderneming gaat verder onder de naam Wärtsilä SACM Diesel.

Pratt & Whitney

PZM Puck


R:
Ransomes

Rapp

Red Wing: Amerikaans fabricaat scheepsbenzinemotor. Het merk schijnt tot in de jaren 50 actief gebleven te zijn en motoren met een vermogen tot meer dan 70 pk geleverd te hebben. Hier in Nederland vonden de kleine types ondermeer toepassing in de diverse akkerschuiten.

Reid

Reform

ReintjesDuitse fabrikant van ondermeer keerkoppelingen. Eisenwerke Reintjes Gmbh. Hameln, Duitsland. In de Benelux vertegenwoordigd door AMW Antwerpen. Thans (2012) Reintjes Benelux bvba geheten. De onderneming begon in 1879 te Emmerich am Rhein. In 1929 werd de onderneming omgevormd tot machinefabriek en begon de productie van tandwielkasten en keerkoppelingen. In 1950 verhuisde men naar de huidige locatie te Hameln, Duitsland.

Renault: Franse fabrikant. Hier vooral bekend van motoren voor de pleziervaart.

van Rennes: Nederlands fabrikant van benzine, petroleum, gloeikop en dieselmotoren.  Begonnen als fabrikant van ondermeer naaimachines begon men in 1890, in huize Drakenburg te Utrecht, als N.V. Machinefabriek 'Drakenburg' met de productie van motoren. Na een faillissement in 1933 verhuisde het bedrijf naar Leiden. De productie van motoren werd in 1979 definitief gestopt en in 2006 sloot het bedrijf definitief de deuren. De in de vroege binnenvaart bekend geworden liggende van Rennes was een één cilinder petroleummotor. Bij deze motor werd een beperkte hoeveelheid petroleum via een aanwarmlamp op temperatuur gehouden en middels een, door dezelfde lamp verhitte, gloeibuis ontstoken. De motor maakte voor de overbrenging naar de schroefas gebruik van een drijfriem. Via deze drifjriem werd een beweeglijke tussenas aangedreven. Door deze as een weinig omhoog te draaien kwam de drijfriem los te hangen en maakten de riemschrijven direct contact met elkaar waardoor de draairichting van de tussenas en daarmee ook de schroefas tegengesteld werd. De motor is tussen ongeveer 1898 en 1910 in productie geweest.

Ricardo

Rijsdijk: fabrikant van keerkoppelingen.

Roggel.

Roberts

Rolls-Royce

van Rossum: Nederlandse ondernemer die gedurende circa één jaar gloeikopmotoren gefabriceerd heeft.

Ruggerini

RUMO

Ruskii Diesel

Russel

Russel Newbury

Ruston: Engelse fabrikant van benzinemotoren. De oorsprong van het bedrijf ligt in de 19de eeuw. In 1918 ontstond een samenwerking met Richard Hornsby & Sons waarna onder de naam Ruston & Hornby dieselmotoren geproduceerd werden. Na 1940 verkregen ze een aandeel in de Paxmann motoren en ontstond de naam Ruston Paxmann In 1968 werden ze onderdeel van de General Electric Company.

Ruston-Lister



S:
Saab Scania:

Sabre

Sachs: voor zover bekend voornamelijk fabrikant van kleine motoren. Onder meer 400 en 600 cc twee-takt dieselmotortjes op landbouwmachines. Dezen werden vermoedelijk ook in boerenschuitjes toegepast.

S.A.C.M.Sacm; Société alsacienne de constructions mécaniques: Franse motorenfabrikanten-machinefabrieken thans onderdeel van Wärtsilä en bekend als SACM Wärtsilä.

Säffle

Säffle Tändkula

Samofa: de naam staat voor Samenwerkende Motoren Fabrieken.

Sanders

Sauer

Saurer.

Scania

Scania Vabis: Zweeds merk 

Scantic

Schelde Sulzer

Schleiter

Schönebeck

Seatek

Seffle Zweedse fabrikant van (kleine) gloeikopmotoren

Selve

Selving

S.E.M.

Sendling: volledig Münchner Motorenfabrik München-Sendling. Een in 1899 door Otto Vollnhals gesticht bedrijf dat in 1964 de deuren moest sluiten.

Sertek

Silniki Stacjonarne

Simmering

Sisu diesel: zie bij Valmet.

SiYang

Skandia

Skandinaviaverken

S.K.L.Schwermachinenbau Karl Liebknecht:
Duitse motoren fabriek in Maagdenburg; produceert voornamelijk motoren met groot vermogen.
In de binnenvaart o.a. toegepast in sleepboten. 

Skoda

Slanzi

Slavia

S.L.M.

Smit, en Smit-Hollandia, Kinderdijk. Machinefabriek Kinderdijk. Zie bij Hollandia.

Smit-Bolnes: Rond 1952 ontstane samenwerking van Scheepswerf L. Smit & Zn. Kinderdijk en Bolnes motorenfabriek uit Krimpen aan de Lek met het doel tot de ontwikkeling van een grotere sterkere scheepsdieselmotor te komen. De productie van deze motor begon in 1954 te Kinderdijk. In 1962 staakte men de productie te Kinderdijk en verhuisde men naar Zierikzee. In 1977 werd de fabriek te Zierikzee gesloten. De reparatie en onderdelen levering van deze motoren keerde weer terug naar Kinderdijk. 
Het eerste prototype van deze vergrote Bolnes-motor werd gebouwd bij Smit Kinderdijk en was in februari 1953 gereed. 

Smit-Man

Sleipnir Motor AS

Snow

Söby

Solé

Solo: Zweedse fabrikant van kleine benzinemotoren voor scheeps gebruik. De motoren werden in sommige akkerschuiten gebruikt.

Spindel

Star Power

Steijwal: Nederlandse motorenfabriek. De NV SteijWal fabriek te Rotterdam werd op 30 mei 1917 door I. Steijaard en Ir. Jeanette Walen gesticht. Het was een voortzetting van de Standaard motorenfabriek fa. Steijaard en Jeanette Walen. Men produceerde langzaam lopende viertakt dieselmotoren tot een vermogen van circa 150 pk.

Sterling: Amerikaanse fabrikant van benzinemotoren. Enkele maal gebruikt in akkerschuiten.

Steyr

S.T.M.

Stora

Stord

Stork: Nederlandse fabrikant van ondermeer scheepsdiesels en pompen. Ook Stork-Ricardo, motoren met Ricardo wervelkamer en Stork Werkspoor Diesel, vooral zeer grote motoren.

Stork-Wärtsilkä

Stork Ganz

Stork-AEG

Stork-Otlo

Stork-Thomassen

Stork Hesselman

Stuyvol IMOP

Sundial

Super Star: handelsmerk van Motosan Turkije.

Susuki

Svesda

Steyaard & J. Waelen

Sulzer: Zwitserse fabrikant van langzaam lopende twee-takt scheepsdiesel met groot vermogen. Vooral in Duitse en Zwitserse schepen ingebouwd.

Sulzer Samsung

Sulzer DaLian

Sulzer Shanghai

Sulzer Hitatchi

Sulzer Zgoda

Sulzer Fricanbtier

Sulzer Hudong

S.W.D.: Stork-Werkspoor Diesel. Zie Stork. (Steeds Weer Duwen, donderen, draaien)


T:
Tändküla

Tangye

Thiago Amagesto

Thermoil

Thomassen: Nederlandse motoren fabrikant te De Steeg.  Opgericht in 1906. Werkte na WO II samen met Stork en is tot in de jaren 60(?) met de bouw van motoren actief geweest. Veel motoren vonden hun weg naar de Nederlandse Spoorwegen 

Thornycroft

Timmer: Nederlandse motoren fabriek te Meppel, welke op Brons gelijkende motoren bouwde.

Timray

Torpedo

Trinity House

Triumph

Trumman

Turbomotornyi Zavod

Tuxham: Deense motoren fabrikant bouwde ondermeer gloeikopmotoren.

Turner: nog onbekend.

Twin Disk: Amerikaans merk keerkoppelingen, vooral in combinatie met G.M. dieselmotoren gebruikt.

T.W.M.

U:
Udan

Unie FF

Union

Universal


V:
Vähern-Hanseat

Valmet: De Finse fabriek in Linnavuori was de producent van Vire twee-taktmotoren, Valmet dieselmotoren en  Atlas Copco compressoren. Het is niet duidelijk wanneer de naam van de voertuigfabrikant Sisu over gegaan is op de motoren. In 2008 werd de naam Agco Sisu Power, in 2012 werd dit verkort tot Agco Power.

Van Dam: zie van Dam.

Van Capellen

Vanguard

Vellina Frères

Vendeuvre

de la Vergne

Vetus: Nederlandse fabrikant die op basis van bestaande motoren scheepsmotoren samenstelde. Men gebruikte ondermeer basismotoren van Deutz, Faryman, Mitsubishi en Peugeot

Vickers

Vickers Petter

Vivian

VM Motori S.p.A.

V.N.B.

Voith-Schneider

Volda

Volgo Diesel Mash

Volkswagen: Duitse fabrikant van scheepsdiesels. Voor zover bekend alleen in de pleziervaart in gebruik geweest.

Völund

Vomag Vulcan

Volvo: Oorspronkelijk bekend als Volvo-Penta. Tegenwoordig (2010) levert het bedrijf motoren tot circa 1800 pk, vanaf ca. 500 pk zijn deze gebaseerd op Mitsibushi motoren.

Vukcan


W:
Waggon & Marsh

Walschaert

Wärtsilä: Finse firma welke sinds 1942 dieselmotoren produceert. Vanaf 1979 wordt hun invloed op de markt van zwaardere dieselmotoren door overnames e.d. steeds groter. Veel bekende merken waaronder Deutz, S.A.C.M., Stork Werkspoor, Bolnes, Sulzer, e.d. kwamen onder de vleugels van deze firma of gingen er nauwe banden mee aan.

Wärtsilä-SACM: Société alsacienne de constructions mécaniquesals onderdeel van Wärtsilä. Ook bekend als SACM Wärtsilä. Zie ook Poyaud.

Wärtsilä-Vasa

Wärtsilä-Fricantieri

Wärtsilä-Echevarria

Wärtsilä-ZhenJai CME

Washington

Waterloo Boy

Water Mota

Waukesha

WaiChai(Cant.) WeiChai(Man.): Chinees staatsbedrijf dat zich sinds 2002 ondermeer bezig houdt met de productie van diesel motoren.

WeiChai-Deutz

Welnes

Werkspoor: Nederlandse fabrikant van redelijk zware dieselmotoren. Heeft ook in samenwerking met Stork motoren geproduceerd. Het oorspronkelijke bedrijf werd in 1826 opgericht door Paul van Vlissingen en was gevestigd op Oostenburg. Met mede eigenaar Dudok van Heel werd het bedrijf in 1827 omgevormd tot de Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen, Amsterdam. Rond 1850 kreeg men het predicaat Koninklijke. Moeilijke jaren volgen tussen 1871 en 1891. Vanaf 1891 wordt het bedrijf met financiële steun van Stork Hengelo gereorganiseerd en gaat vanaf dan Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en spoorwegmaterieel heten.
De naam Werkspoor. Werkspoor was oorspronkelijk het telegramadres van deze onderneming. Getuige krantenberichten werd dit telegramadres rond 1900 gebruikt voor de vestiging te Soerabaja. Rond 1905 duikt de naam ook op als telegramadres voor de vestiging te Amsterdam.
In 1910 verschijnt een advertentie voor Werkspoor Dieselmotoren, die dan naar het schijnt reeds 8 jaar door de Nederlandse Fabriek voor Werktuigen en Spoorwegmaterieel geproduceerd worden. (Men heeft trouwens ook in licentie met Schulzer motoren gebouwd) In 1913 verschijnt als postadres vermelding "Werkspoor" Amsterdam. Voluit schijnt men dan Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en spoorwegmaterieel "Werkspoor" te heten.
Getuige een mededeling in de Telegraaf van 27-11-1915 heette het bedrijf in dat jaar NV Werkspoor.
In die tijd kreeg men ook een vestiging te Utrecht. In 1954 volgde een fusie met Stork en was men onderdeel van Verenigde Machinefabrieken Stork-Werkspoor (VMF).

Werkspoor-Lugt

Westerbeke

Westinghouse: Amerikaanse fabrikant van ondermeer tandwielkasten en keerkoppelingen.

White.

Wichars Marine WM

Wichmann: Noorse fabrikant van langzaam lopende scheepsdiesels.

Wichmann-Rubb

Wickström: Finse fabrikant van ondermeer benzine-petroleum motoren.

Widdop

F.G. Wilson

Wisconsin

Witte: Amerikaans fabricaat dieselmotor. Een enkel exemplaar heeft hier in akkerschuiten en dergelijke dienst gedaan.

R. Wolff AG, Maagdenburg-Buckau: machinefabriek welke voornamelijk bekend is van de bouw van stoommachines en locomotieven, maar schijnt zich in later tijd ook met de productie van dieselmotoren bezig gehouden te hebben. In 1960 werd ondermeer een 400 pk direct omkeerbare motor geleverd.

Wola

Wolf & Struck: Duitse motoren fabriek te Aaken die benzine/petroleummotoren bouwde. Opvallend aspect daarbij was dat men gebruik maakte van dubbele cilinders boven elkaar met het vliegwiel tussen de twee groepen met elk twee cilinderruimtes. De twee 2 x 2 cilindertypes leverden 8 a 10 pk per cilinder bij ca. 750 tpm. Men had teven een 5 pk motor met slechts één dubbele cilinder formatie. De motoren zijn vermoedelijk tussen 1912 en 1923 in de handel geweest. 

Wolseley: Engelse fabrikant van kleine benzine en petroleummotoren. De fabriek schijnt ook motoren voor Ruston geproduceerd te hebben.

Woman B&W

Worthington

Wumag, Waggon- und Maschinenbau AG:
In 1869 als "AG für Fabrikation von Eisenbahnmaterial" te Görlitz opgericht. In 1919 volgt een naamswijziging in "Waggonfabrik Görlitz AG". In 1921 volgt een fusie met de "Görlitzer Maschinenbau AG" en de "Cottbuser Maschinenbau-Anstalt und Eisengiesserei AG". In 1923 volgen fusies met de "Dresdner Maschinenfabrik und Schiffswerft Übigau AG" en de "Maschinenbauanstalt und Dampfkesselfabrik H. Pauksch AG" in Landsberg-Warthe. Later volgen nog enige overnames, maar ook afsplitsingen. Ook na de Tweede Wereldoorlog blijft WUMAG de grootste werkgever te Görlitz.
Na de val van de DDR krijgt de firma de naam "DWA Deutsche Waggonbau AG". De scheepsmotoren van Wumag lijken voornamelijk voor de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld te zijn en werden ondermeer in duikboten toegepast.


Z:
Zamracena

Zavod Dvigatel

Zavod Imeni Malesheva

ZFZahnradfabrik Friedrichshafen: op 20 augustus 1915 opgerichte firma, die ondermeer keerkoppelingen en tandwielkasten fabriceert. 

ZhenJiang CME:

ZhenJiang EMC  

ZhenJiang Siyang Diesel Engine Manufacturing Co., Ltd: thans (2017) nog actieve Chinese onderneming die generatoren, pompen en motoren tot ca. 150 pk bij 3000 tpm levert.

ZTS Tees: Slowaakse fabriek die voornamelijk motoren voor tractoren en zware werkvoertuigen leverde. Opgericht 1973 in 2002 over gegaan in Martimex-Alpha.

Zündapp: tussen 1954 en 1980 fabrikant van zij- en buitenboordmotoren tot ca. 6 pk. Verder bouwde men ook kleine benzine-aggregaten met de naam Stamo (Stationair Motor). De firma was gevestigd te Nürnberg Duitsland, na 1958 te München, en heeft van 1921 tot 1984 bestaan.

 

 

 

'