Kamp Beekvliet

Geen NAD nummer

Kamp Beekvliet Sint Michielsgestel

Het is een onbekend kamp uit de Tweede Wereldoorlog: Kamp Beekvliet in Sint-Michielsgestel. In het kamp werden in de oorlog 1400 vooraanstaande en invloedrijke Nederlanders gegijzeld door de Duitsers.

Zo werden op 15 augustus 1942 vijf gijzelaars van kamp Beekvliet gefusilleerd na een mislukte bomaanslag op een trein van het Duitse leger. "De gevangenen moesten dan in een rijtje op de binnenplaats gaan staan. Vijf werden eruit gepikt en vijftig kilometer verderop in Goirle gedood".

In ruim twee jaar tijd werden iets meer dan 1400 vooraanstaande en invloedrijke Nederlanders gegijzeld in Kamp Beekvliet. Onder meer Frits Philips, wereldkampioen schaken Max Euwe en oud-premiers Jan de Quay, Willem Drees en Wim Schermerhorn. Die laatste was de eerste minister-president na de oorlog.

Zo probeerde de Duitsers bestuurders, rijke en invloedrijke Nederlanders te beïnvloeden om vooral te luisteren en niks geks te doen.

Kamp Beekvliet is niet te vergelijken met Kamp Vught. "Het heette wel een kamp, maar het was meer een gevangenis".  Binnen de hekken kon je vrij rondlopen en vrij spreken. "Je had een knutselclub, een voetbalclub, ze hielden elkaar bezig." Daarnaast werd in Sint-Michielsgestel ook nagedacht over Nederland na de oorlog. "Zo is hier de PvdA ontstaan en nagedacht over de Europese Unie. Het nieuwe Nederland is hier ontstaan."